Klanttools (nog) niet optimaal benut

Klanttools (nog) niet optimaal benut
  • 24 maart 2020
  • Redactie

Nederlandse marketeers lopen voor op andere landen in de adoptie van nieuwe tools en technologieën, maar worden afgeremd door onder meer onvoldoende samenwerking tussen marketing, sales en de klantenserviceafdeling. ‘Het succes van bedrijven valt of staat vandaag de dag met hun klantenservice.’

Uit het ‘Not Another State of Marketing’-rapport van HubSpot blijkt dat Nederlanders snel zijn in de adoptie van tools en technologieën, maar deze niet op de best mogelijke manier inzetten. Het platform ondervroeg hiervoor 3.400 marketeers. Volgens de organisatie lopen groeiende bedrijven vaak aan tegen achterhaalde tools, complexe processen niet voldoende silo-loze samenwerking tussen afdelingen. Dit terwijl Nederlandse organisaties (84%) in vergelijking met concullega’s uit het buitenland (68%), al vaak gebruikmaken van RPA. 16% van de klantenserviceafdelingen profiteren van automatisering.

Customer focussed
Het rapport toont daarbij aan dat veel organisaties zich bewust zijn van de digitale mogelijkheden, maar zij niet altijd in staat zijn om data driven beslissingen te nemen. Minder dan de helft van de respondenten zegt dat er datagedreven beslissingen zijn genomen. ‘Klanten willen een naadloze, eenvoudige ervaring met bedrijven,' aldus Inken Kuhlmann-Rhinow, Marketing Director EMEA bij HubSpot. ‘Marketeers zijn de ontwerpers van die ervaring. Toch richten zij zich vaak maar op een klein deel van de klantbeleving. Bedrijven moeten zich vandaag de dag richten op marketingstrategieën die de héle klantreis bedienen.’

Aardverschuiving in klantgedrag: 'Technologie is geen magie'

comments powered by Disqus