Zorgverzekeraars slaan online plank mis
Waar steeds meer zaken in de zorg online worden geregeld – met name tijdens deze coronacrisis – valt er veel te winnen voor verzekeraars. De online toegankelijkheid van alle 40 Nederlandse zorgverzekeraars is onvoldoende.
Online marketingbureau Stuurlui onderzocht 40 Nederlandse zorgverzekeraars en kwamen tot de conclusie dat van alle websites gen enkele homepage voldoet aan toegankelijkheidsrichtlijnen. Het bureau constateerde dat veel organisaties geen goede gebruikservaring bieden, en er sprake is van onduidelijkheid, complexiteit en het ontbreken van extra informatie (bijvoorbeeld ondertitels).
Digidiensten
‘Voor de (semi-)overheid is het toepassen van de standaard voor digitale toegankelijkheid verplicht’, aldus het bureau. ‘Maar ook voor het bedrijfsleven is het essentieel goederen en diensten zo toegankelijk mogelijk te maken.’ De overheid is bezig met een inhaalslag op het gebied van digitale dienstverlening. Begin 2018 werd onder meer duidelijk dat alle overheidsapps bruikbaar moeten zijn met een handicap – maar ook andere sites zijn vaak niet toegankelijk genoeg.