1/3 klanten is koopjesjager
Ruim 35% van de Nederlanders zegt een aankoop uit te stellen en te wachten tot een product in de aanbieding is. Jongeren ontvangen aanbiedingen bovendien het liefst digitaal.
Uit recent onderzoek door Stocard onder circa 1.000 Nederlandse consumenten blijkt dat een groot deel van de klanten in dit land het koopgedrag uitstelt. Zo zegt 15% van de respondenten een wensenlijst op te stellen voor aankopen op de lange termijn op kortingsdagen als Black Friday. 1 op de 10 klanten geeft toe niet eerlijk met ‘losse kortingen’ (zoals kortingsstickers of -codes) om te gaan.
Online first
De onderzoekers stellen op basis van de resultaten dat Nederlanders niet vies zijn van het ontvangen van kortingen. Echter verschilt het kanaal waarop de klant het liefst aanbiedingen ontvangt. Over het algemeen is het aandeel van respondenten die per mail aanbiedingen ontvangt (35%) bijna net zo groot als het aantal klanten dat kortingen nog fysiek wil gebruiken (33%). Leeftijd is hierin een belangrijke factor: jongere klantgroepen geven vaker de voorkeur aan online (45%).
- e-mailmarketing
- digitale kanalen
- aanbiedingen
- digitaal contact
- Black Friday
- klantbeleving
- korting
- klantcontact