Digitale postduif blijft geliefd
‘De cijfers laten zien dat e-mail in deze tijd één van de meest effectieve kanalen is voor interactie met consumenten’, concludeert DDMA op basis van recent onderzoek. 72% ziet e-mail als een belangrijker kanaal voor klantinteractie dan pre-coronatijd.
E-mail is niet uit te vlakken, blijkt uit de jongste DDMA Commissie E-mail: bijna de helft van de organisaties zagen sindsdien de open- en klikratio’s van e-mails stijgen. 8% van de ondervraagde bedrijven ziet een lichte daling in openratio’s. De organisaties die zich richten op consumenten (17%) zijn het meest succesvol in hun e-mailstrategieën, net als bedrijven die zowel naar consumenten als naar b2b-klanten mailen.
Klappenvanger
Eén van de meeste cruciale factoren in de e-mailcommunicatie aan klanten, is de tone of voice. Daarbij zeggen veel organisaties hun boodschappen aan te passen naar de situatie. Zo lag de nadruk volgens DDMA aanvankelijk op informatieve en servicegerichte e-mails. Een maand na de start van de coronacrisis bleken commerciële berichten voor conversiegerichte e-mailmarketing weer meer om gang te komen. Het grootste doel van de bedrijven was destijds de verwachten financiële klappen enigszins op te vangen.