AFM legt DeGiro vuur aan de schenen
De Autoriteit Financiële Markten heeft DeGiro een dwangsom opgelegd van €300.000 in totaal. Klanten van de broker zouden jaren lang teveel risico hebben gelopen, waar niet over werd gecommuniceerd.
De AFM publiceerde gisteren het onderzoeksverslag waarin korte metten wordt gemaakt met de DeGiro. De in 2012 opgerichte prijsvechter blijkt jaren lang particuliere klanten in gevaar te hebben gebracht door hen de risico’s door te rekenen van het eigen handelsplatform HiQ Invest. Klanten wisten echter niet dat hen een donkere donderwolk boven het hoofd hing – iets wat volgens de waakhond onacceptabel is.
Vergeten klantbelang
‘DeGiro heeft stelselmatig en op meerdere fronten de Wet op het financieel toezicht overtreden. Onder andere op het gebied van de inrichting van de bedrijfsvoering (governance), de compliancefunctie, belangenconflicten, eerlijke behandeling van klanten en vermogensscheiding. Het klantbelang stond niet centraal in de bedrijfsvoering van DeGiro en wetsovertredingen werden niet tegengegaan’, omschrijft de AFM in de eigen berichtgeving.
- financiële dienstverlener
- klantrisico
- klantbelang
- customer experience
- risico
- dwangsom
- klantcontact
- AFM
- Autoriteit Financiële Markten
- DeGiro