Deloitte: Nederland raakt achter op AI
De investeringen die Nederlandse bedrijven in artificial intelligence doen, lopen globaal gezien steeds verder achter op de bestedingen van andere landen. Aan de intenties ligt het niet: 7 op de 10 Nederlanders ziet AI als doorslaggevende factor voor zakelijk succes.
Meer dan de helft van de ondervraagde Nederlandse bedrijven is van mening dat AI nu al een cruciale rol speelt in het bedrijfsleven. Wereldwijd ligt het gemiddelde op 73% van de bedrijven die hier nu al in een vergevorderd stadium mee bezig is. Uit het onderzoek ‘State of AI in the Enterprise’ onderzocht Deloitte de status van landen in de adoptie en investeringen in kunstmatige intellifentie.
CX en RPA
Deloitte meldt echter dat het gebruik van kunstmatige intelligentie inmiddels wel gangbaarder is op het gebied van klantenservice. Opvallend is daarnaast dat algoritmisering in andere landen met name voorkomt op het gebied van cybersecurity. Nederland is op zijn beurt meer bedreven in de inzet van AI in de financiële dienstverlening. Kunstmatiger intelligentie wordt hier met name ingezet om de efficiency van functies te verhogen of processen te automatiseren.
Uit een eerder onderzoek dat deze week is gepubliceerd, blijkt dat de adoptie van kunstmatige intelligentie door de coronacrisis exponentieel is gestegen.
- customer experience
- HR
- AI
- kunstmatige intelligentie
- CX
- customer experience
- dienstverlening
- Deloitte
- artificial intelligence
- Nederland
- RPA