Bots behandelen dienstverlening 0547

Bots behandelen dienstverlening 0547
  • 15 september 2020
  • Redactie

De gemeente Hof van Twente gaat een chatbot inzetten voor de aanvraag van paspoorten en ID-kaarten van burgers. Dit moet de service aan burgers beter en sneller maken.

Het gebruik van de chatbot zal vooralsnog voor een testperiode zijn van zes maanden. Deze periode wordt door de gemeente gebruikt om te achterhalen waar de pijnpunten zitten in het gebruik van de virtuele assistent. Burgemeester Ellen Nauta is enthousiast over het initiatief: ‘Voorheen maakten inwoners een afspraak met de gemeente om langs te komen voor het aanvragen van een paspoort, ID-kaart of een verlenging van het rijbewijs. Met een chatbot regel je dat digitaal en ik denk dat heel veel mensen daar gebruik van maken, omdat het regelen van zaken of het maken van afspraken van de gemeente sneller werkt.’

Niet gevreesd
Inwoners die moeilijkheden ondervinden met de chatbot, kunnen de gemeente nog steeds op de gebruikelijke manier contacteren. ‘Je kun altijd contact opnemen met de gemeente via de telefoon als je er niet uitkomt. Ja, je kunt ook met mij blijven bellen, geen enkel probleem.’

Lees hier meer over hoe uit een recent onderzoek naar voren komt dat 92% van de bedrijven vindt dat Nederlands erg grof communiceren met chatbots.




comments powered by Disqus