MKB'er haalt digitaliseringsachterstand in

MKB'er haalt digitaliseringsachterstand in
  • 16 september 2020
  • Redactie

In Europa is Nederland één van de koplopers op het gebied van digitalisering. Driekwart van de Nederlandse midden- en kleinbedrijven is online bereikbaar. Een groot deel hiervan staat open voor technologische verbeteringen.

4 op de 10 Nederlandse MKB’ers geeft aan meer focus op mobiel te hebben en 28% heeft meer aandacht voor contentcreatie, blijkt uit een studie van Sortlist waar 500 MKB-bedrijven uit Frankrijk, Duitsland, Spanje, België en Nederland voor zijn bevraagd. In Duitsland is 78% van de MKB-ers via een eigen website bereikbaar, tegenover 57% van de respondenten uit België. In Spanje ligt dit percentage op 67% en in Frankrijk op 66%. Dit laat een andere tendens zien dan onderzoeksresultaten uit 2018, waaruit bleek dat meer dan de helft van de Nederlandse MKB’ers het digitaliseringstempo niet meer konden bijbenen.

Financieel tekort
Een op de vier MKB’ers is niet online bereikbaar. Eén van de redenen hiervoor is volgens de onderzoekers dat noodzakelijke basisvereisten ontbreken binnen deze organisaties. Ruim de helft van de MKB-bedrijven die een website aan het plannen was, zag hier uiteindelijk toch vanaf wegens bezuinigingen.


comments powered by Disqus