Klantloyaliteit (zwart) goud voor Costa Coffee
De één na grootste koffieketen ter wereld weet de klant langdurig aan zich te binden: momenteel maken 6 miljoen consumenten gebruik van het loyaliteitsprogramma van Costa Coffee. De keten zegt zich te willen verdiepen in technologische toepassingen om gepersonaliseerde aanbiedingen te kunnen doen.
Costa Coffee stelt middels klantsegmentatie, promoties, enquêtes en andere acties de klantloyaliteit aan te zwengelen. Uitlopende initiatieven rondom de klantenbetrokkenheid, zoals de uitrol van een mobiele app waarmee klanten favoriete koffie kunnen bestellen en ophalen in de winkel, zou ten goede zijn gekomen aan de customer engagement. Het loyaliteitssysteem heeft hier volgens Costa Coffee een belangrijke rol in.
Klantgedrag
Het platform van softwarebedrijf Comarch is ontworpen om als klant loyaliteitspunten in alle verkooppunten te verzamelen, om deze vervolgens in te ruilen voor gratis koffie of een andere beloning. De koffieketen maakt sinds drie jaar gebruik van de loyaliteitstechnologie, welke onder meer bestaat uit een platform waarop gebruikers loyaliteitsprogramma’s kunnen opzetten en beheren. De koffieketen wil in de toekomst meer met kunstmatige intelligentie en machine learing-mechanismen gaan werken, met als doel om individuele patronen in het klantgedrag te identificeren en vervolgens persoonlijke aanbiedingen te creëren.
Klantloyaliteit blijkt voor Starbucks wél een straffe bak.
- cusotmer engagement
- loyaliteitsprogramma
- Costa Coffee
- klantloyaliteit
- klantbetrokkenheid
- klantbeleving
- gedrag