'Toegankelijkheid is een absolute noodzaak'
De overheid moet zich aantoonbaar inspannen voor betere online toegankelijkheid voor mensen met een beperking. Volgens recent verschenen onderzoek komen blinden, slechtzienden en kleurenblinden steeds vaker minder goed mee.
Van de 2.000 overheidswebsites blijken slechts 70 sites volledig aan de toegankelijkheidsrichtlijnen te voldoen. Toegankelijkheidsdeskundigen Ron Beenen en Jules Ernst deden hier onderzoek naar. Als een site niet toegankelijk is, kan een burger met bijvoorbeeld beperkingen aan het zicht geen paspoort of hulpmiddelen aanvragen. Dit is in strijd met het VN-verdrag Handicap, waarin het recht op toegankelijke overheidsinformatie expliciet wordt vermeld.
Zorgelijk
Ieder(in) is een belangenbehartiger van mensen een beperking en noemt de uitkomsten van het onderzoek ‘ronduit zorgelijk’. ‘Een grote groep mensen kan niet volwaardig deelnemen in de samenleving, omdat overheidssites ontoegankelijk zijn. Uiterst bedroevend dat toegankelijkheid anno 2020 nog steeds niet standaard is’, aldus Illya Soffer, directeur van Ieder(in). Toegankelijkheid moet vanzelfsprekend worden en de overheid dient hierin een voorbeeldfunctie te nemen, daarom zal de organisatie dit bij ministeries, gemeentes en uitvoerende instanties blijven benadrukken. ‘Juist in deze tijd waarin mensen steeds vaker naar digitale loketten verwezen worden, is toegankelijkheid een absolute noodzaak.’
Eerder dit jaar introduceerde verschillende grote banken samen met de Nederlandse Oogvereniging een pinautomaat met spraakfunctie. Visueel beperkte klanten kunnen op die manier zelfstandig geld opnemen.
- beperkten
- overheid
- tech
- digitalisering
- communicatie
- technologie
- Ieder(in)
- service
- onderzoek
- toegankelijkheid