3/10 Nederlanders fysiek uitgeshopt
De populariteit van winkelstraten in Nederland neemt af: 35% van de Nederlandse consumenten zegt van plan te zijn (veel) minder naar fysieke winkels te gaan, ook als de omstandigheden weer ‘normaal’ zijn en het coronavirus onder controle is.
In 2015 gaf 10% van de consumenten een voorkeur voor online shoppen te hebben, in 2018 steeg dit naar 16% en in 2020 bedraagt dit 21%. Koplopers in het online segment zijn elektronica, sport, schoenen en mode. Dat blijkt uit een onderzoek dat ABN Amro in 2015, 2018 en 2020 door Q&A research & Consultancy onder ruim 1.500 Nederlanders heeft laten verrichten.
Fysiek nog altijd favoriet
In 62% van de gevallen geeft de consument nog steeds de voorkeur aan fysiek winkelen. Voor online shoppen wordt gekozen door de snelheid, het gemak en de prijs. De fysieke winkel geniet echter de voorkeur als klanten een product willen proberen of advies nodig hebben. ‘Uiteraard zien we nu een forse impact van het coronavirus op het fysieke winkelen. Als de situatie zich verbetert, dienen winkeliers klanten te verleiden om naar hun winkel te blijven komen. Retailers moeten waarde toevoegen aan het fysieke winkelen, bijvoorbeeld door te zorgen dat klanten snel en gemakkelijk geholpen worden en hun aankoop direct kunnen meenemen. Daarnaast blijft het van belang dat zij de fysieke verkoop combineren met een website’, aldus Henk Hofstede Sector Banker Retail van ABN Amro.
Lees ook: Online shoppen in de lift
- winkelen
- winkelstraat
- dienstverlening
- ABN Amro
- klantgerichtheid
- communicatie
- online shoppen
- fysiek winkelen
- klantgericht
- klantbeleving
- coronavirus
- klanttevredenheid
- consumentenbehoefte