Burger dupe van grote achterstand bij AP
De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) kamt met een grote achterstand. Niet alleen internationale organisaties en multinationals zijn hiervan de dupe, ook burgers krijgen te maken met lange wachttijden.
Sinds de invoering van de nieuwe privacywet in mei 2018 is nog geen enkele aanvraag door de AP goedgekeurd. Inmiddels ligger en ruim tachtig dossiers van ondernemers te wachten op behandeling. Burgers die klagen over privacyschendingen kunnen rekenen op wachttijden van een half jaar, als de AP al aan de klacht toekomt. Wettelijk is de AP verplicht om de klachten te behandelen.
Mankracht
De enorme achterstanden komen volgens AP-voorzitter Aleid Wolfsen door te weinig mankracht. Minister Sander Dekker van rechtsbescherming laat dit onderzoeken. ‘Letterlijk elke dag komen mensen in meer databestanden terecht, bij de bank, de dokter, de politie, de gemeente, de Belastingdienst, Google, noem maar op’, zegt de voorzitter in een interview met Trouw. ‘Dus wordt ons werk ook elke dag belangrijker, relevanter en omvangrijker. Daar moeten wij goed in meegolven.’
Lees ook: Consument krijgt betere online bescherming
- privacy
- klantdata
- achterstand
- klantcontact
- onderzoek
- Autoriteit Persoonsgegevens
- customer experience
- AP
- data
- dienstverlening