IKEA neemt definitief afscheid van catalogus

IKEA neemt definitief afscheid van catalogus
  • 8 december 2020
  • Redactie

IKEA stopt na zeventig jaar met het maken van haar alom bekende catalogus. Door het veranderde klantgedrag en de mediaconsumptie werd de catalogus steeds minder gebruikt. De beslissing om afscheid te nemen gaat hand in hand met de digitale transformatie van de Zweedse woongigant.

In 2016 vierde de catalogus haar hoogtijdagen met 200 miljoen exemplaren, in 69 verschillende versies, 32 talen en een verspreiding naar meer dan 50 markten. In de zomer van 2020 werd de laatste gedrukte en digitale catalogus gedistribueerd. Ook introduceerde de woongigant dit jaar een wandelde catalogus.

Digitale transformatie
In de afgelopen jaren heeft IKEA nieuwe formats en manieren getest om de catalogus te verspreiden. In Nederland experimenteerde het bedrijf met een sterk verminderde oplage. Ondanks dat het tijd is om afscheid te nemen van de catalogus kijkt de woongigant uit naar de toekomst.

Sinds vorig jaar steeg de online verkoop van IKEA wereldwijd met 45% en werd de website van de woongigant meer dan vier miljard keer bezocht. Daarnaast verbeterde het bedrijf de digitale diensten en lanceerde het nieuwe applicaties voor een betere klantervaring.

Volledig afscheid nemen van de catalgous doet de Zweedse woongigant nog niet. Als eerbetoon aan de catalogus verschijnt in het najaar van 2021 een boek vol met wooninspiratie en kennis.

Lees ook: IKEA geroemd om inspiratie








comments powered by Disqus