ACM tikt vlogger op de vingers
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft voor de allereerste keer een bedrijf gewaarschuwd voor het misleiden van consumenten via neplikes en nepvolgers. Het gaat hierbij om de webwinkel Bicep Papa, het bedrijf van vlogger Mo Bicep. Stopt het bedrijf niet met de misleiding, dan hangt hem een dwangsom van max. € 100.000 boven het hoofd.
Mo Bicep, die op YouTube 96.500 volgers heeft, maakt fitnessvlogs en verkoopt via de website onder meer proteïnerepen en eiwitpoeder. Het bedrijf heeft tegen de ACM gezegd dat het inmiddels is gestopt met het kopen van neplikes en nepvolgers.
Online misleiding
De ACM heeft vastgesteld dat Bicep Papa tegen betaling neplikes en nepvolgers heeft gebruikt om zijn producten, zoals voedingssupplementen, te promoten op Instagram. Volgens het onderzoek van de ACM heeft Bicep Papa over de periode september 2018 tot en met augustus 2020 98.000 volgers en 27.000 likes gekocht. Deze volgers en likes zijn nep, omdat ze niet van echte consumenten afkomstig zijn.
Door het gebruik van neplikes en nepvolgers kan een positiever beeld van het bedrijf en de producten worden geschetst dan hoe het in werkelijkheid is. Hierdoor worden consumenten misleid en dat is verboden. De ACM legt een last onder dwangsom op om het bedrijf te dwingen met deze praktijken te stoppen en gestopt te houden.
- technologie
- consumentenbelang
- consumentenbescherming
- neplikes
- social media
- nepvolgers
- digitalisering
- YouTube
- communicatie
- ACM