ACM verscherpt blik op consument
De kwetsbare consument moet in 2021 nog beter in de gaten worden gehouden: de Autoriteit Consument en Markt wil de komende maanden voorkomen dat Nederlanders gebukt gaan onder de gevolgen van de coronacrisis.
De ACM ondersteunt in toenemende mate consumenten die in zwaar weer zitten, om te voorkomen dat situaties escaleren. Zo gaat de waakhond Nederlanders bijstaan in hun recht om bijvoorbeeld geld terug te krijgen van organisaties – vouchers zijn niet altijd afdoende voor de consument.
Ver- of misleiding?
De focus van de ACM gaat daarnaast naar online misleiding. ‘Online verleiding mag geen misleiding worden’, luidt het credo. ‘De ACM zoekt actief naar signalen, bijvoorbeeld over misleidende inrichting van websites en over betaalde ranking.’ Hierbij wordt de eigen leidraad gevolgd die duiderlijker grenzen stelt voor webwinkels die consumenten om de tuin leiden.
- ACM
- misleiding
- consumentenbescherming
- Autoriteit Consument en Markt
- consumentenbelang
- ranking
- verleiding
- 2021
- webwinkels
- webshops