Nieuwe website Rijks: Digitale bezoeker net zo waardevol

Nieuwe website Rijks: Digitale bezoeker net zo waardevol
  • 25 februari 2021
  • Redactie

Naast een nieuwe stijl en beeldtaal, lanceerde het Rijksmuseum ook een nieuw bezoekersplatform: Stories. In gesprek met Nanet Beumer, head of digital bij het Rijks en Matthijs Klinkert, directeur en strateeg bij verantwoordelijke site-bouwer Fabrique.

Klanten resp. bezoekers landen op een nieuwe website die wordt gekenmerkt door groot beeld en eenvoud. Ook heeft het Rijksmuseum voor specifieke doelgroepen de website uitgebreid. Voor professionals en liefhebbers is er een nieuwe landingspagina waar alle actuele onderzoeken worden uitgelicht. Voor families en kinderen zijn er allerlei activiteiten, programma’s, video’s en meer te vinden. En er is speciale aandacht uitgegaan naar toegankelijkheid. Het 'Rijks' wil graag dat alle bezoekers zich welkom voelen, ook online. Teksten en interactieve items zoals aanklikbare knoppen of selectiemenu's zijn nu duidelijk vindbaar voor schermlezers en andere hulptechnologieën. Ook wordt content voorzien van audiodescriptie en ondertiteling. Fabrique is verantwoordelijk voor het design en Q42 voor de techniek erachter. Met Stories zijn alle verhalen die het Rijksmuseum te vertellen heeft nu te vinden op één platform. Op deze manier wil het museum verdieping bieden aan de zes miljoen unieke bezoekers die jaarlijks de website bezoeken.

Avond kunst kijken in het Rijksmuseum
De ontwikkeling van de nieuwe website is niet coronagerelateerd. Beumer: ‘We zijn met de nieuwe website gestart in het najaar van 2019. Als Rijksmuseum is het onze kerntaak om mensen met kunst en geschiedenis te verbinden. Bij de oude website lag de nadruk nog erg op de verkoop van tickets en daarom kozen we rigoureus voor een storytelling-platform, met visuele vertelvormen en audio voor de kunstliefhebber.’
Natuurlijk is het grotere doel iedereen aan te moedigen het Rijks te bezoeken. Beumer: ‘Niets is beter dan the real thing, maar de site moet alle anderen een vergelijkbare museumervaring geven. Een digitale bezoeker is vandaag de dag net zo waardevol.’
Ook zonder ticketverkoop, omdat het museum dicht is op het moment van schrijven, staat de teller op 150.000 websitebezoekers per week. Beumer: ‘Tegen de trend in neemt de gemiddelde kijktijd juist toe. Je kunt op onze website terecht voor een avond kunst kijken of zelf creatief aan de slag met onze collectie.’

‘Geen magere afspiegeling van het Rijksmusem in real life’
De nieuwe site moest een verlengstuk van het museum worden en geen ‘magere afspiegeling’ van het Rijks in real life. Klinkert: ‘De vernieuwde site kiest vanuit design en realisatie een radicale aanpak. We stellen, in lijn met de visie van het Rijks, groot beeld centraal en zorgen voor één duidelijke boodschap per beeld. Samen met het museum maken we drastische keuzes en daarin houden we elkaar scherp met de belangrijkste vraag: is dit wel Rijksmuseum? De visuele en interactiekeuzes lijken soms in tegenspraak met de standaardpatronen die in e-commerce en marketing bestaan, maar het werkt meetbaar goed.’

De belangrijkste toevoeging is Stories, waarmee het Rijks zijn fans nog sterker online wil binden. Klinkert: ‘Door in een Netflix-achtige opzet het podium te geven aan onder meer de conservatoren kunnen gebruikers veel makkelijker de eindeloze voorraad aan verhalen in losse afleveringen tot zich nemen. Het lijkt en oogt eenvoudig, maar als je verder kijkt zie je dat er veel diepgang en complexiteit onder ligt. Techniek is een driver achter innovatie, het maakt dingen mogelijk die voorheen niet mogelijk waren, maar die krijgen pas betekenis voor een argeloze bezoeker als diezelfde techniek relevant wordt gemaakt in de toepassing. Zonder af te doen aan het belang ervan: als die techniek helemaal niet gezien wordt is het pas echt goed.’

Micrio: inzoomen op de allerkleinste verfsnippers
In nauwe samenwerking met Q42 zijn enkele bijzondere innovaties aan het bestaande technische platform toegevoegd. Klinkert: ‘Het platform was al van wereldklasse, maar één van onze toevoegingen is de ultraresolutie storytellingtechniek Micrio. Met Micrio kun je op de allerkleinste verfsnippers inzoomen; nog beter dan bij de in 2012 gelanceerde Rijksstudio. Daarnaast ontwikkelden we een eigen videospeler om de video-ervaring maximaal te kunnen sturen op alle touchpoints. En, last but not least, stond vanaf de tekentafel toegankelijkheid hoog in het vaandel. Ondanks het hoge visuele gehalte van de site, is deze toch relevant en bruikbaar voor mensen met een visuele handicap.’
 

Op Stories staan bestaande series zoals Rijksmuseum Unlocked en RijksCreative, maar ook drie nieuwe interactieve series waarin meesterwerken van het Rijksmuseum worden uitgelicht: 100 Meesterwerken, Nederlandse meesters in 10 wapenfeiten en In detail. In deze series staan vragen centraal als: Waarom heeft Vermeer alleen een spijker in de muur geschilderd naast de brieflezende vrouw en wat maakte Rembrandt rebels? Het aanbod op Stories wordt wekelijks uitgebreid.

comments powered by Disqus