Clubhouse biedt kansen voor nieuw klantcontact

Clubhouse biedt kansen voor nieuw klantcontact
  • 4 maart 2021
  • Redactie

Wat kan of moet je als professional met de mega-snel groeiende appdienst Clubhouse? Customer First doet een rondje langs de velden, ook buiten de lijntjes. Daarnaast geven we tips hoe je er slim je plek kan vinden. Eén van de conclusies: Clubhouse is een waardevolle toevoeging om op een laagdrempelige manier klantcontact-professionals met elkaar te verbinden.

'Wij zien Clubhouse als een mooi en interessant platform om klantcontactprofessionals met elkaar te verbinden op specifieke onderwerpen. Voor de echte professionals is er ruimte voor hosten van een "room" (expertgroep, red.) waarmee je interactief in contact kunt treden met je publiek. De focus op spraak in plaats van beeld verhoogt de deelnameratio en verlaagt drempels om interactief aan het gesprek deel te nemen. Wij zien Clubhouse daarom als waardevolle toevoeging om op een laagdrempelige manier klantcontact-professionals met elkaar te verbinden', reageert Ilja Gleiser, ceo van Inspire.

Sinds 2021
Sinds Tesla-oprichter Elon Musk op 31 januari 2021 in 'The good time show' op de nieuwe social media app Clubhouse vertelde dat zijn bedrijf Neuralink de hersenen van een aap op een computerspel had aangesloten, is de Clubhouse-app – die voorlopig alleen voor iPhones beschikbaar is – miljoenen keren gedownload, vat het Technisch Weekblad samen. Clubhouse is er al een jaar en is gemaakt in Silicon Valley.

Op uitnodiging
'Alleen de mensen met een uitnodiging hebben toegang, maar toch -of misschien juist daarom- is Clubhouse de populairste smartphone-app van het moment. De audio-app is als een digitaal clubhuis met kamers waarin gesprekken plaatsvinden. Gebruikers kunnen zelf een kamer starten of ergens anders aanschuiven', legt Arnoud van der Struijk, digital redacteur van Linkedin ons nog even uit. 'De gesprekken terugluisteren kan niet. Clubhouse biedt daardoor een live-ervaring die tijdens lockdowns zo node wordt gemist. Naast bewondering – Facebook en Twitter werken naar verluidt al aan een vergelijkbaar product – oogst de app ook kritiek: alleen iPhone-bezitters kunnen de app downloaden, er is geen moderatie, de privacy laat te wensen over en het invite-only-principe zou elitair zijn.'

Nu naar fase twee
Er is veel enthousiasme, opwinding en ook scepsis. Net als destijds bij Tiktok, wat in amper een paar jaar nu toch onder (jonge) jongeren 'de bom' is gebleken en waar steeds meer serieuze merken opduiken (zie ook icoon 3). 'Het lijkt helemaal los te gaan met Clubhouse, maar nu breekt de cruciale fase aan. De fase dat normale mensen zich ook een beetje thuis moeten gaan voelen in die virtuele kamers. De afgelopen weken domineerden alle hippe "rijk-in-een-dag-door-twee-gekke-Instagramposts-types", maar nu moet het serieus gaan worden. Clubhouse is vermakelijk, maar iets te veel: "Hé leuk, ik zie dat Ali B er is. Kom gezellig in de kamer want er is een vraag over hoe je in drie minuten ondernemer kan worden", reageert hoofdredacteur Bas Hakker op Candid News. 'De uitdaging is nu dat die leuke liefhebbers van Zwitserse stoomlocomotieven, negentiende eeuwse opera’s en Jan van Haasteren-puzzels ook iets aan Clubhouse hebben. Dat ze zich veilig genoeg voelen om in de kamers zelf iets te zeggen over hun niche. Misschien dat Clubhouse daar ook wat influencers voor kan vinden.'

Merken op Clubhouse
Ook merken melden zich intussen op de app Clubhouse, zoals Albert Heijn dat vandaag bekend maakt een sessie over vega(n) te gaan houden. Een mooi moment om de proef op de som te nemen. Sanne van Lent, social media & PR adviseur bij bureau LVB, geeft drie voorbeelden om Clubhouse zakelijk in te zetten:
1. voor peer-to-peer kennisdeling in nichemarkten;
2. voor een live podcast met externe gasten;
3. voor employer branding activiteiten.

'Laat je bij het gebruiken van de app vooral inspireren door de community. Bekijk hoe jouw netwerk invulling geeft aan de app en aan welke rooms zij deelnemen. En schroom niet om vooral zelf veelvuldig deel te nemen aan rooms die jij interessant vindt of waar je mogelijk een bijdrage kunt leveren. Ook de app Clubhouse is en blijft een social platform waar het gaat om zien en gezien worden. Of in dit geval: horen en gehoord worden. Hoe vaker je een podium neemt (of krijgt), hoe sneller jouw aantal volgers zal groeien', zegt van Lent.

Lessen in Clubhousegebruik
Foodondernemer en presentator Marcus Polman, ook bekend van de podcast #Crunch, heeft zich sinds een paar weken opgeworpen als ambassadeur van Clubhouse. Hij adviseert 'Mieke Langenhuizen' te volgen op Clubhouse, omdat die geregeld nieuwe deelnemers (op uitnodiging van vrienden dus, met een iPhone) goed wegwijs maakt tijdens speciale korte cursussen. Polman zelf modereert veel sessies, ook voor culinaire relaties uit de foodbranche. Hij brengt dan een interessant gesprek op gang en regelt vooraf leuke deelnemers. Je kan wie je interessant vindt 'volgen', dan krijg je een notificatie op je smartphone wanneer hij/zij ergens meepraat of een sessie in een eigen 'kamer' regelt. Wie wil sluit zich aan bij het gesprek, de moderator kan je als het hem behaagt op 'het podium' halen. De ene moderator doet dat beter dan de ander, Polman blijkt een ervaren en gezellige gastheer die het gesprek ook relevant houdt. Zelf organiseert hij ook kennismakingscursussen. In de link hieronder nog een handige uitlegvideo.

Kookboekenshow op Clubhouse
Op 5 maart 2021 presenteert Polman een sessie 'De grote kookboekenshow', met onder andere Ramon Beuk die recent 'Wayoooh' schreef. 'Feel free to join', aldus Marcus, 'steek je hand op en ik geef je het woord.' Intussen heeft ook uw verslaggever een introductie, heeft de app geprobeerd en nu regent het notificaties, minstens drie per dag. Het is zeker leuk en een interessant nieuw medium in opkomst, waar je ook als aanbieder van 'customer experience' je licht moet opsteken. Al was het maar omdat 'iedereen' dat momenteel lijkt te doen. Je moet er wel de tijd voor hebben of deze inplannen, want de dagen raken snel gevuld met deze gesproken content. Wellicht een hype, maar dat werd over meerdere nieuwe social media gezegd. Op Clubhouse is in elk geval -zeker ook voor de klantcontactwereld- kennis, nieuwe kennissen en gezelligheid te halen en te delen.
(PvWK)

Verder lezen: Clubhouse voor dummies
Bekijk hier: How to video over Clubhouse voor 'instappers'

 

 

 

 

 

 

 

 

 

comments powered by Disqus