5 vragen aan Brii-winnares Van Paridon
Margit van Paridon (Eneco) won deze week de eerste en eervolle Brii-award, zo werd bekend. Nu de confetti wat is neergedaald praat CustomerFirst met haar na en stelt vijf prangende vragen. 'We leven echt in de golden age van het klantcontact!'
Lees hier het bericht over de uitreiking.
1. Hoe vernam je en kwam je bij AWC (Ambitious Women Club)?
'Toevallig was ik al eens bij een online meet-up van het AWC geweest over -ik meen, maar kan me eigenlijk niet meer herinneren- speech analytics. Ik was daar geïntroduceerd door mijn manager Sandra van Maarseveen, zij is lid van de AWC. Zij heeft mijn ook opgegeven voor dit traject.'
2. Is het belangrijk denk je, om vrouwen zo te empoweren?
'Ik sta hier een beetje ambivalent tegen over. Ik vind eigenlijk dat het niet nodig zou moeten zijn. Maar tegelijkertijd denk ik dat het helaas nog realiteit is dat vrouwen, niet alleen in klantcontact maar in het bedrijfsleven in het algemeen overigens, wellicht een extra zetje nodig hebben. Ik ben sowieso voor het stimuleren van jong talent, man of vrouw!'
3. Wat vind je ervan dat jij als eerste gelauwerd bent met de Brii-award?
'Superleuk! Ik houd eigenlijk niet zo van in het middelpunt staan, ik word er eigenlijk heel ongemakkelijk van. 😊 Maar het is ontzettend leuk om alle felicitaties in ontvangst te nemen. Stiekem dus toch wel een beetje trots!'
4. Je bent nu ambassadeur. Wat staat er op je bucketlist?
'Misschien een enorm Millenial-antwoord, maar ik vind dat er binnen de branche toch nog -te- weinig jongere proffessionals structureel het juiste podium krijgen. Ik zou die jonge, ambitieuze en creatieve proffessionals graag willen representeren of een gezicht willen geven. Ik denk dat het ook helpt bij het opfrissen van het imago van de branche: je hoeft niet perse bij een hippe startup te werken om met toffe nieuwe innovatieve dingen aan de slag te zijn.'
5. Tenslotte, kun je kort beschrijven wat je mooi vindt aan de klantcontactbusiness? Wat is de belangrijkste uitdaging in het vak voor 2021?
'Het leukste aan de business is voor mij de diversiteit, de snelheid waarmee ontwikkelingen gaan en de combinatie van mens en technologie. Ik ben ook een firm believer van dat je alleen met de juiste combinatie van mens en technologie het beste uit beiden kan halen. En wat dat betreft leven we echt in een golden age van het klantcontact! Ik ben dagelijks bezig met hoe we het morgen beter kunnen doen. Er komen zo veel gave technologieën en kanalen beschikbaar waarmee we het leven van zowel klanten als en klantcontactproffesionals zo veel mooier en makkelijker mee kunnen maken.
Tegelijkertijd zorgt het misschien ook voor een soort keuzestress, staan een aantal domeinen nog in de kinderschoenen en beweegt de branche misschien soms sneller dan het “Umfeld”. Er zitten helaas nog grenzen aan wat bijvoorbeeld een voicebot kan, al worden die grenzen dagelijks verder opgerekt. Compliance richtlijnen staan soms een goede klantbeleving in de weg. Klanten blijven kiezen voor een live kanaal, terwijl ze het in hun eigen tijd ook net zo makkelijk -of misschien zelfs wel beter- zelf kunnen. Maar de grootste uitdaging zit hem denk ik in het je niet laten verleiden door al die keuzes. Kies een strategie die past bij je merk en bij je klanten, maak een concreet en haalbaar plan en verwezenlijk dat stap voor stap. Respecteer maar verken de grenzen van technologie en wil niet te veel in een keer. En zorg ook dat je organisatie daarbij past: leid speech analytics analisten op met hands on ervaring uit de lijn of investeer in een conversational team dat met je chatbot aan de slag gaat.'
(PvWK, foto: Oleg Magni / Pexels)
Margit van Paridon (Eneco)