DDMA: Cookieless world verandert klantreis
Nederlandse bedrijven lijken nog niet klaar voor een 'cookieless world', blijkt uit de DDMA Barometer 2021. De ondervraagden hebben volgens het rapport nog te weinig nagedacht hoe de (toekomstige) klant te bereiken.
Bedrijven als Facebook en Google verzamelen nu third-party cookies om advertenties in te stellen en klantprofielen op te bouwen. Nu een grote speler als Google heeft aangegeven third-party cookies te gaan blokkeren is het einde van een tijdperk nabij. Adverteerders en bedrijven zullen op een andere manier hun campagnes moeten overbrengen. Een nieuwe strategie waarin SEO zijn veel belangrijker wordt, mede door gerichte email marketing en meer gebruik van socials, is de moeite van een investering waard.
Diana Janssen, directeur van DDMA, adviseert snelle en functionele vervanging van third-party cookies. ‘Werk aan een duurzame klantcontactstrategie, waar zowel je organistie, als de consument voordelen van ondervindt.’ Andries Hiemstra, voorzitter DDMA Commissie Digital Marketing Transformation, voegt daaraan toe: ‘Bedrijven moeten op zoek naar de juiste balans tussen aan de ene kant privacy en beveiliging en aan de andere kant naar een gepersonaliseerde klantenrelatie. De klant moet een echt gezicht krijgen in plaats van alleen een profiel’.
Zonder de third-party cookies wordt de consument dus niet langer overal gevolgd, maar zullen bedrijven klantgerichter moeten worden om de consument te bereiken. Van de ondervraagden bedrijven zijn 65 procent nog afhankelijk van third-party cookies als het gaat om het opbouwen van klantprofielen.
Interne mogelijkheden
Eén van de redenen waarom de transitie naar een third-party cookieloos tijdperk bij de ondervraagde bedrijven niet zo soepel loopt, is omdat een kleine meerderheid denkt de juiste mensen in dienst te hebben om hun huidige marketingactiviteiten te kunnen voortzetten, aldus het DDMA rapport. Binnen die kleine meerderheid zegt dan ook slechts 51 procent de juiste tooling in huis te hebben en maar liefst één op de vier van de ondervraagde bedrijven heeft intern geen enkele kennis. Het vertrouwen in specialistische partners is daarentegen weer een stuk groter, want bijna drie op de vier ondervraagden denken de juiste partners te hebben om de huidige marketingactiviteiten door te zetten zonder third-party cookies.
tekst: Ryan Baij | beeld: Tim Douglas / Pexels