Geen klant is koning in nieuwe Britse robotwinkel

Geen klant is koning in nieuwe Britse robotwinkel
  • 03 mei 2021
  • Peter van Woensel Kooy

In een pakhuis dat groter is dan drie voetbalvelden, vliegen 3.000 robots met een snelheid van 4 meter per seconde in het rond in een complexe dans die wordt beheerst door kunstmatige intelligentie. Hun doel? Veel sneller boodschappen te doen dan menselijk mogelijk is.

De winkel zonder mensen in Zuidoost Londen wordt gerund door de Britse online supermarkt Ocado en beschikt over de nieuwste automatiseringstechnologie. Het bedrijf waar CNN een kijkje neemt, begon met de ontwikkeling van het Ocado Smart Platform (OSP) voor eigen gebruik, maar het systeem is zo succesvol gebleken dat het nu in licentie gegegeven wordt aan andere supermarkten. 'Geen klant is koning', als het ware...

Impact op werkgelegenheid en klantenservice
Ocado streeft naar nog meer automatisering. Momenteel wordt het grootste deel van het picken - de laatste fase van een order waarin items in zakken worden gedaan - nog steeds door mensen gedaan, maar het bedrijf is begonnen met het gebruik van robotarmen. Vorig jaar besteedde het bijna $ 300 miljoen aan de overname van twee Amerikaanse bedrijven, Kindred Systems en Haddington Dynamics, om zijn expertise op het gebied van robotarmen en sorteersystemen te vergroten.

Snellere handling
'Arbeidskosten zijn een van de belangrijkste factoren voor de kosten van boodschappen', zegt Alex Harvey, hoofd Geavanceerde Technologie bij Ocado Technology aan CNN. 'En ons doel is om te proberen deze zeer repetitieve, niet bijzonder opwindende menselijke handelingen in het magazijn te automatiseren.' Verschillende karretjes beleveren een 'centrale robot' die orders voor een klant verzamelt. Zo bespaart die extra rij-tijd in het DC.

Nieuwe banen
Critici van automatisering wijzen op de impact ervan op de werkgelegenheid. Tot 20 miljoen banen in de industrie over de hele wereld zouden verloren kunnen gaan door robotisering in 2030, volgens het market forecasting bedrijf Oxford Economics. Harvey zegt dat wanneer Ocado vanuit het niets nieuwe faciliteiten voor internationale retailers bouwt, dit juist nieuwe banen creëert die voorheen niet bestonden. In bestaande faciliteiten waar picking geautomatiseerd wordt, heeft het bedrijf bijvoorbeeld menselijke pickers omgeschoold om in plaats daarvan toezicht te houden op de robots. Lees hier verder (in het Engels).
(PvWK, bronnen: CNN en Ocado)

comments powered by Disqus
  • Deel dit artikel
  • Reacties
  • Link