Direct winkelen vanaf foodblogs nieuwe standaard?
Sinds juni zijn tien foodblogs en culinaire websites uitgerust met een Jumbo bestelknop. Hiermee kun je met één klik de ingrediënten van een recept in je online winkelmandje plaatsen. Vanaf nu heeft de klant ook de mogelijkheid om voor Albert Heijn te kiezen.
‘Foodblogs en andere websites met recepten zijn al jaren bezig aan een gestage opmars. Miljoenen mensen zoeken wekelijks hun culinaire inspiratie online’ zegt Kees Meershoek van Food Influencers United. ‘Corona heeft dat alleen maar versterkt. Men at meer thuis en met de sluitingen van de horeca ging er ook meer aandacht naar het koken. Foodblogs zagen hun verkeer met tientallen procenten toenemen.’
Online boodschappen doen maakte eenzelfde groeipatroon door. Nederland zit in Europa al in de kopgroep wat betreft het aandeel online boodschappen en Corona heeft de groei alleen maar versterkt. ‘In 2020 groeide online boodschappen explosief. Dit had zelfs nog meer kunnen zijn wanneer er meer bezorgcapaciteit was geweest’ volgens Philip Sonneveldt, senior online marketing expert bij Albert Heijn. ‘Inmiddels zien we wel dat een deel van het online publiek weer terug gaat naar de fysieke winkel, maar lang niet allemaal. Corona is dus zeker een versneller geweest in de groei van online boodschappen.’
Zowel het gebruik van foodblogs als het online boodschappen zitten dus in de lift. Voor Albert Heijn hét moment om op te schalen. ‘We hadden reeds een Albert Heijn bestelknop bij enkele partners’ aldus Sonneveldt. ‘de samenwerking met Food Influencers United brengt ons de techniek én het bereik om deze service aan een veel groter publiek te leveren.’