Google bekroont goede digitale dienstverlening
Google reikt voor de eerste keer twaalf zogenoemde Golden Pin Awards uit aan ondernemers die tijdens de moeilijke coronaperiode door de inzet van digitale middelen hun dienstverlening wisten te continueren. Daarbij is de klant gebaat.
De winnaars ontvingen op hun online Bedrijfsprofiel in Google Maps en Google Zoeken van klanten hoge review scores.
De coronacrisis heeft een grote impact gehad op het Nederlandse bedrijfsleven, maar het wakkerde volgens de techreus ook de creativiteit van ondernemers aan en versnelde hun gebruik van technologie en digitale hulpmiddelen.
81% van het Nederlandse MKB maakte meer gebruik van digitale tools zodat ze tijdens de lockdown in contact konden blijven met hun klanten en ze konden informeren over wijzigingen in hun dienstverlening.
Ook bedachten veel Nederlandse ondernemers creatieve oplossingen om hun dienstverlening voort te zetten zoals een drive-through restaurant, diner boxen bezorgen, het openen van een pop-up winkel, online proeverijen en pas-sessies op YouTube.
Alle winnende ondernemers moesten hun zaak een of meerdere keren sluiten vanwege de maatregelen, maar toonden volop creativiteit en veerkracht.
De ondernemers zijn via Google Maps en Google Zoeken vindbaar voor consumenten met een online Bedrijfsprofiel en ontvingen ook tijdens de coronacrisis hoge reviewscores van hun klanten.
Winnaars uit twaalf provincies
De lijst van winnaars is divers: van een spelletjeswinkel tot een Surinaams restaurant en van een messenslijper tot een fair fashion kledingzaak. De Golden Pin Awards zijn gebaseerd op de herkenbare 'speld' in Google Maps. Elke provincie in Nederland kent 1 Golden Pin winnaar. De awards werden namens Google uitgereikt door YouTube persoonlijkheden ‘Gierige Gasten'.
Google heeft aan de volgende bedrijven een Golden Pin Award toegekend:
• Drenthe - Villa Kalkoven
• Limburg - Boekhandel Dominicanen
• Overijssel - Tantilly
• Utrecht - Spellenwinkel Subcultures
• Friesland - Het Brouwdok
• Zuid-Holland - JJ’s Kitchen
• Zeeland - Boekhandel de Drvkkery
• Groningen - Restaurant de Basiliek
• Noord-Holland - Meesterslijpers
• Noord-Brabant - L’Anatra
• Flevoland - Tante Truus Lunches & Snoep
• Gelderland - Bistro Flores
De winnaars ontvangen een Golden Pin Award van Google en gratis 1 op 1 coaching om ze te helpen met tips en advies om hun online business en aanwezigheid verder te verbeteren, op manieren die specifiek bij hun onderneming passen.
Inzetten voor ondernemers
Martijn Bertisen, country manager Google Nederland: ‘Digitale tools waren voor velen een reddingslijn tijdens de lockdowns en hielpen Nederlandse bedrijven zoals deze Golden Pins Awards-winnaars om door te zetten. Zo hebben inmiddels meer dan 111.000 Nederlandse restaurants en retailers een gratis online bedrijfsprofiel op Google. Door deze integratie van lokale bedrijfsgegevens in Google Maps en Zoeken kunnen consumenten gemakkelijk actuele informatie over bedrijven vinden, wat de kansen voor bedrijven om gevonden te worden door potentiële klanten vergroot. Om ondernemers te helpen hebben we de afgelopen periode 200 nieuwe producten en functies geïntroduceerd, en we blijven ons inzetten voor ondernemers in Nederland.’
Digitale tools waren voor velen een reddingslijn tijdens de lockdowns en hielpen Nederlandse bedrijven zoals deze Golden Pins Awards-winnaars om door te zetten.
Ton Harmes van Boekhandel Dominicanen
Switch boekhandel
Neem bijvoorbeeld eigenaar Ton Harmes van Boekhandel Dominicanen (foto). Hij heeft tijdens corona een enorme switch moeten maken naar online. ‘Voor corona ontvingen wij bijna een miljoen bezoekers per jaar. Toen onze winkel moest sluiten, zijn we onmiddellijk overgeschakeld naar bezorgen per fiets en auto met medewerkers en met vrijwilligers en onze fietskoerier. We hebben ook een click & collect systeem opgezet. En toen het weer mocht hebben we een pop-up winkel geopend: Do(mini)canen. We zien dat online ook na corona een steeds grotere rol gaat spelen in ons contact met de klanten. Ons YouTube kanaal heeft ook een enorme boost gekregen. We zijn blij dat onze klanten onze inspanningen waarderen. De award kun je straks niet missen in de winkel.’