Jongere klant vraagt om andere benadering
In de 'Perserij' van event locatie-DeFabrique sprak Farouk Nefzi namens de legendarische bouwer van superjacht-merk Feadship op de j.l. Nima Marketing Day 2021, georganiseerd door BBP Media. Hij weet dat zijn klantcase een bijzondere is. ‘Wij maken het exclusiefste product denkbaar en hebben maar vier tot vijf klanten per jaar.’
Er werken 30.000 fte's aan superjachten in Nederland vertelt Nefzi. ‘We zijn een grote stimulator van innovatie. Feadship is een te koesteren topmerk.'
Superrijke klant veilig in eigen cocon
Nefzi, merkverantwoordelijke bij Feadship, geeft aan dat een klant op de werf minimaal een miljard euro nodig heeft om een bestelling te mogen doen. De werf geniet een beperkte bouwcapaciteit. De klanten zijn nu tussen de 50 en 70 jaar, vaak self made. Denk aan kaliber Steve Jobs voor wie postuum het superyacht 'Venus' werd afgebouwd, met onder andere speciaal door Apple geassembleerde stukken scheepshuid van keihard retina-glas. Zo'n superyacht is een 'cocon' waarop de eigenaar zich veilig voelt, het is een beloning, een droom na hard werken waarop je je eigen weg kiest en niet lastig gevallen wordt door paparazzi.
Jongere customers
Feadship signaleert nu echter ook een nieuwe type klant. Jongeren van 29 die bijvoorbeeld door internet- of crypto-succes een jacht van 90 meter willen en kunnen kopen. 'Realiseer je: Millenials zijn in 2026 al goed voor 60% van de luxe-markt', vertelt Nefzi. Die generatie bereik je niet meer met trage films over ambachtelijkheid, maar bijvoorbeeld wel met een DJ set vanaf de werf. Feadship, voor 50% in handen van luxeconcern LVMH en voor 50% in handen van de familie De Vries, onderzoekt daarom nieuwe communicatievormen. '50% van de nieuwe generaties kijkt geen tv meer. Ze zijn gewend aan een phygital world (combi van digitaal en fysiek, red.). Gewend aan hybride werken. Aan games. Burberry kleedt bijvoorbeeld al avatars in games aan, tegen betaling overigens. Als Feadship willen we misschien wel ook voorbij komen in zo'n game. We willen daarnaast inspelen op bewust consumentisme. We onderzoeken waterstof als brandstof. Ook willen we nieuwe generaties bereiken door nieuwe samenwerkingen aan te gaan.'
Denk hierbij aan speciale werfdiners met een partner als Dior.
(PvWK)
- 2021
- merk
- Feadship
- Nima Marketing Day
- exclusief
- yacht
- speciale benadering
- superjacht
- cx
- klantcase
- Farouk Nefzi
- luxe
- miljardair