Belgisch callcenter Mifratel verdacht van mogelijke fraude bij contactonderzoek Vlaamse overheid
Naar aanleiding van onderzoek door dagblad Het Laatste Nieuws naar callcenters in België, die door het Agentschap Zorg en Gezondheid in Vlaanderen zijn ingeschakeld voor bron- en contactonderzoek, stelt het blad dat Mifratel, een dochteronderneming van Yource, mogelijk fraude heeft gepleegd met urendeclaraties. In een reactie heeft het Belgische Agentschap Zorg en Gezondheid aangekondigd een onderzoek te laten doen naar de manier waarop het contactonderzoek bij coronabesmettingen is uitgevoerd.
Mifratel maakt deel uit van een consortium van zes callcenters (Koramc2engage, waarin IPG, Call-IT, In2Com verenigd zijn, Callexcell, N-Allo en Yource-Group) dat gezamenlijk het contactonderzoek bij coronabesmettingen uitvoert. Na de berichten over de mogelijke fraude en vragen van de krant heeft het Agentschap zelf onderzoek aangekondigd. In een persbericht stelde het Agentschap dat er ‘tekenen van fraude zijn’. Ook is een advocaat in de arm genomen en is een strafrechtelijke klacht aangekondigd. Op dit moment loopt dat aangekondigde onderzoek nog niet en is er ook nog geen officiële klacht ingediend.
Het consortium heeft de samenwerking met Mifratel stopgezet. De andere deelnemers worden ook onderworpen aan een externe audit. Mifratel heeft, na de opzegging door het Agentschap, op eigen initiatief alle medewerking verleend aan de andere leden van het consortium zodat de Covid Tracing activiteiten niet in gevaar komen en ook zonder Mifratel kunnen doorgaan. Mifratel was verantwoordelijk voor ongeveer een vijfde van de capaciteit van het consortium.
Terugbetalen
In een reactie stelt Mifratel dat zij direct na de berichtgeving een gespecialiseerd extern forensisch onderzoeksbureau (Kroll) hebben ingeschakeld om verder onderzoek te doen. ‘Het is te vroeg om op eventuele bevindingen uit dat onderzoek vooruit te lopen. We wachten die resultaten af. Mochten we onterechte facturen hebben gestuurd aan de Vlaamse overheid, zullen we die bedragen uiteraard terugbetalen’ stelt het callcenter.
Hoewel dit een puur Belgische aangelegenheid is heeft de directeur van Yource Nederland zijn functie binnen het bestuur van de KSF tijdelijk neergelegd. ‘Er is geen reden om aan te nemen dat de in België ontstane situatie bij Mifratel ook voor de Nederlandse organisatie aan de orde is. Echter om objectief te blijven hebben we in overleg besloten dat ik mijn bestuursfunctie van de KSF tijdelijk neerleg lopende het onderzoek in België’ staat in een verklaring op de website van de KSF.
- callcenter
- Mifratel
- corona
- Agentschap Zorg en Gezondheid
- Yource
- fraude
- België
- bron- en contactonderzoek