Populariteit afhaalpunten neemt af door avondlockdown
De lockdown leidt opnieuw tot topdrukte bij pakketbezorgers. Tegelijkertijd ziet verzendplatform Sendcloud dat de populariteit van afhaalpunten tijdens de lockdown tijdelijk afneemt. Daardoor krijgen bezorgers het extra druk.
November en december zijn traditioneel de drukste maanden van het jaar voor webwinkels en pakketbezorgers. Als gevolg van de lockdown komt daar nog eens extra drukte bovenop. Op Black Friday steeg het pakketvolume al met 134 procent en op Cyber Monday werden alle records verbroken met een stijging van 260 procent
Terwijl de druk voor pakketbezorgers toeneemt, ziet Sendcloud dat de populariteit van afhaalpunten sinds de avondlockdown is afgenomen met 11 procent. Sinds de lockdown kiezen consumenten, bij het afrekenen van hun order, minder vaak zélf voor verzending naar een afhaalpunt. Hoewel pakketpunten tijdens de gehele lockdown gewoon geopend blijven, lijkt het erop dat deze verzendoptie voor veel consumenten door de vroege sluiting van pakketpunten minder aantrekkelijk is. Ook is het aannemelijk dat het vele thuiswerken hieraan bijdraagt: mensen zijn vaker thuis om hun pakket zelf in ontvangst te nemen.
‘Het is opvallend dat de populariteit van afhaalpunten relatief afneemt, terwijl pakketbezorgers het als gevolg van de lockdown alleen maar drukker krijgen. Juist in deze tijd hebben pakketpunten namelijk een belangrijke meerwaarde: de aflevergarantie van pakketten is 100 procent en het scheelt de bezorger onnodig aanbellen. Door vaker gebruik te maken van pakketpunten kunnen we de druk op het pakketnetwerk verlagen en zorgen we er samen voor dat iedereen zijn kerstaankopen op tijd in huis heeft. Daarnaast geeft het bezorgen bij een pakketpunt de consument meer keuze en flexibiliteit: een win-win,’ aldus Bas Smeulders, CFO en Co-founder bij Sendcloud.