Facilitaire Contactcenters top 20 passeert grens miljard
CustomerFirst heeft ook dit jaar weer een top 20 gemaakt van de omzetten van Facilitaire contactcenters in Nederland.
Met een omzet van meer dan een miljard lijkt de contactcenterbranche in het Covid-19-tijdperk te blijven groeien. In de vierde uitgave van de top 20 (nieuwe stijl) zijn er drie partijen in Nederland met elk meer dan 100 miljoen omzet. De gehele top-3 (Teleperformance – Yource – Webhelp Nederland) heeft dan ook meer omzet dan de hele lijst vorig jaar.
De lijst
Teleperformance voert de lijst aan in Nederland. Het contactcenter met hoofdkantoor in Zoetermeer is goed voor 9.000 FTE en heeft 15.000 werkplekken (12.000 thuis en 3.000 seats). Ook daarmee zijn ze fors groter dan de meest andere partijen. Alleen Yource, de nummer twee in de lijst, komt in de buurt met 7.500 FTE. Yource (11) en ook nummer drie Webhelp (12) hebben wel meer vestigingen dan de lijstaanvoerder (9).
Statistieken
- Voor het eerst komt de lijst als geheel boven de miljard uit. Het totale bedrag (inclusief enkele schattingen) bedraagt 1,3 miljard omzet.
- De top-3 van dit jaar is goed voor 979 miljoen. Dat is meer dan de volledig gepubliceerde top 20 van vorig jaar bij elkaar (840 miljoen).
- De nummer 1 (Teleperformance) is naar eigen zeggen goed voor 509 miljoen. Dat is 39% van de totale omzet van lijst en bijna net zoveel als de nummer 3 t/m nummer 20 gecombineerd (511 miljoen, inclusief schattingen).
- Teleperformance voert overigens voor het vierde jaar op rij (alle versies nieuwe stijl) de lijst aan. Overigens was Teleperformance in de afgelopen jaren altijd goed voor 16 à 20 procent van de lijst totaalomzet.
- De nummer 20 (Customer Care Center), heeft 100.000 euro omzet minder (4,3 om 4,2 miljoen) dan Direct Klantcontact als hekkensluiter vorig jaar.
Klik hier voor de hele top 20.