Makro stapt over op gecentraliseerde werkwijze met Slim4
Makro besloot een optimalisatietraject aan te gaan om de supply chain toekomstbestendiger te maken. Slim4, de voorraadoptimalisatiesoftware van Slimstock, heeft dit traject ondersteund en ervoor gezorgd dat de overgang van decentraal naar centraal soepel verliep. Makro heeft nu een tool in handen waarmee men beter kan inspelen op grillige klantvraagpatronen, en zet zo flinke stappen op het vlak van efficiency, inzicht en beschikbaarheid.
Van decentraal naar centraal
De bestellingen van de verschillende vestigingen van Makro verliepen altijd decentraal. Dit zorgde voor een grote variatie in de manier van het beheren van de voorraad en kostte medewerkers ontzettend veel tijd. Chief Supply Chain Tony Webster besloot het roer om te gooien en het voorraadbeheer te centraliseren. Slimstock werd ingeschakeld om Slim4 te implementeren en om Makro bij te staan in het proces. 'De consultants van Slimstock helpen planners hun dagelijkse taken en werkprocessen te organiseren en als het moet kunnen ze ook zelf bijspringen', reageert Tony Webster, Chief Supply Chain bij Makro tegenover CustomerFirst.
Verbetering in efficiency dankzij flexibiliteit
Naast een efficiëntere werkwijze zorgt Slim4 ervoor dat Makro flexibeler kan reageren op veranderingen in de vraag. Bij grote orders vanuit lokale vestigingen vindt er geen vertraging meer plaats bij het doorgeven aan het centraal DC (distributiecentrum). De software van Slimstock zorgt er automatisch voor dat er bij onverwachte pieken een extra order wordt geplaatst. Indien nodig wordt ook de centrale voorraad direct aangevuld. De efficiency is daardoor enorm verbeterd voor Makro.
Orde in de coronachaos
Een bijkomend voordeel dat Slim4 opleverde was dat Makro goed om kon gaan met bijvoorbeeld de coronapandemie. Ondanks de impact hiervan liepen de bestellingen dankzij Slim4 automatisch door en middels notificaties wisten planners welke zaken hun directe aandacht nodig hadden. Tijd die er voorheen niet was wordt nu ingezet om te focussen op de uitzonderingen. En op momenten dat het nodig was sprongen de consultants van Slimstock bij om te helpen. Door deze flexibele samenwerking ziet Makro Slimstock dan ook meer als partner dan als softwareleverancier en is men klaar voor de toekomst.
Over Makro
'Makro is een écht Nederlands merk en al ruim 50 jaar de fullservicegroothandel voor ondernemend Nederland. In 1968 opende Makro haar eerste vestiging in Amsterdam. Sinds 1998 is Makro Nederland ook onderdeel van het Duitse METRO AG: met ruim 97.000 medewerkers en 679 verkooppunten in 24 landen. Makro biedt een gigantisch assortiment aan food en non-food, met de beste groothandelsprijzen, de juiste producten op het juiste moment, van dichtbij en in elk seizoen. Alle ondernemers kunnen bij Makro hun zakelijke inkopen te doen. Doordat Makro zich steeds meer onderscheidt in food en vakmanschap, dragen zij bij aan het succes van de Nederlandse horeca. Makro Nederland heeft inmiddels ruim 3500 medewerkers en 17 vestigingen. Acht daarvan fungeren tevens als ‘food service hub’ waar online bestellingen worden verzameld, samengesteld en vervolgens via de Food Service Delivery worden verzonden door heel Nederland. Heel ondernemend Nederland kan op Makro rekenen. Toen, nu én in de toekomst.'
(bron: Makro)
Over Slimstock
'Slimstock is Europees marktleider in voorraadoptimalisatie. Met hun mensen en software (Slim4) verbeteren ze al ruim 25 jaar supply chains over de hele wereld. In de loop der jaren zijn ze wereldspeler geworden door meer dan 1.200 klanten in meer dan 60 landen en op ieder continent te ontzorgen. Met meer dan 350 professionals en 22 kantoren helpen ze winnende supply chains te creëren. De Slimstock Academy, één van de grootste onderwijsinstellingen in de branche, helpt haar klanten én iedereen die zichzelf continu wil verbeteren. Door hen te helpen om systemen, processen en mensen te optimaliseren, presteren zij iedere dag op hun best.'
(bron: Slimstock)