Nieuwe eigenaars Wibra willen CX veranderen
Wibra-eigenaar en nazaat van oprichter Ron Wierdsma heeft een groot deel van zijn aandelen verkocht aan de directie van het van oorsprong familie-bedrijf. Daarmee komen maar liefst 255 winkels in nieuwe handen. Prioriteit krijgt de modernisering en uitbreiding van de customer experience, zowel online als in de shops.
Wibra telt nu 211 winkels in Nederland, de overige in het buitenland, voornamelijk Belgie.
'Hema en Zeeman hebben er dubbel zoveel. Dat wil niet zeggen dat wij er ook zoveel willen, maar ruimte voor enkele tientallen erbij is er zeker wel. Die zullen dan in de boodschappengebieden komen', zegt directeur Bas Duijsens in gesprek met NU.nl, niet in prominente dus duurdere 'hoofdwinkelstraten'. 'Je wilt niet met je fles Dasty door de winkelstraat sjouwen.' Dat schoonmaakmiddel is wat de rookworst is voor Hema, volgens Duijsens.
Alle winkels krijgen ook een nieuwe look en de voor de lockdown nog onontwikkelde webshop krijgt een boost. Tijdens die periode ging de Belgische tak failliet, die wordt nu doorgestart met 36 van de in totaal 81 zaken in dat dat land.
De driekoppige directie van kledingwinkelketen Wibra neemt een meerderheidsbelang in dit familiebedrijf uit Epe, dat in 1956 werd opgericht door Jo Wierdsma, meldt het FD. Diens zoon, huidig eigenaar en voormalig algemeen directeur Ron Wierdsma, houdt wel een minderheidsaandeel en zal op de achtergrond betrokken blijven. Bij zijn keuze voor de directieleden als mede-eigenaar ging Wierdsma volgens het zakenmedium uit van de continuïteit van de onderneming.
'Familiebedrijf Wibra groeide vanuit het Gelderse Epe uit tot één van de belangrijkste discounters in Nederland en België. De keten telt 255 winkels met kleding, textiel, huishoudelijke artikelen, schoonmaakproducten, knutselspullen, keukengerei, speelgoed en andere artikelen. Daarmee concurreert het bijvoorbeeld met ketens als Blokker, familiebedrijf Zeeman en het snel gegroeide Action.'
Zo'n vijftien winkels in Nederland zijn al verbouwd en moeten naast voordeel ook extra beleving bieden, zodat het leuker wordt hier te zijn. Het zal volgens het trio jaren duren voordat ze allemaal zijn vernieuwd. Online zal de restyling naar hun verwachting sneller gaan. 'Met de herlancering denkt men een volwaardige online winkelbeleving te kunnen bieden.'
(PvWK, foto: Wibra Winschoten / Creative Commons)