Ochama wil met uitgebreid vega-pakket 'nieuwe klantbehoefte' volgen

Ochama wil met uitgebreid vega-pakket 'nieuwe klantbehoefte' volgen
  • 25 februari 2022
  • Peter van Woensel Kooy

Chinese retailketen Ochama, sinds enkele maanden ook in Nederland, wil plantaardig en vegetarisch eten toegankelijk maken voor iedereen. Het aanbod wordt daarop aangepast. 'Toen we vorige maand onze derde en vierde winkel openden, beloofden we dat we ons assortiment zouden blijven uitbreiden op basis van de behoeften van onze klanten.'

Consumenten geven aan de keuze aan plantaardige producten in de supermarkt te beperkt te vinden, volgens Ochama. 'De vaak veel hogere prijs blijkt een (te hoge) drempel bij een bewuste keus.' Diverse aanbieders van plantbased food gaven al eerder in MarketingTribune aan dat een 'omslagpunt' zou worden bereikt in de consumentenvraag in supermarkten, wanneer minstens even lekker vega-food er iets goedkoper zou worden dan vleesvarianten. Bij gelijke prijzen is dat punt al zeer nabij.

Verruiming aanbod
Ochama wil niet dat de verkoopprijs voor consumenten een barrière vormt om een bewuste keuze te maken. Zeker nu de dagelijkse boodschappen door de inflatie al enige tijd flink duurder zijn, kijkt Ochama graag waar en hoe zij hun klanten kunnen laten meeprofiteren van de kostenbesparingen die ze in hun innovatieve robot gedreven operatie realiseren. Daarom biedt de nieuwe, omnichannel aanbieder van food en non-food vanaf donderdag 24 februari 2022 plantaardige zuivel- en vleesvervangers aan voor dezelfde prijzen als die van dierlijke equivalenten bij supermarkten. Bovendien liggen met ingang van die datum bij de members-only retailer drie keer zoveel verschillende plantaardige zuivel- en vleesvervangers in de virtuele schappen.  

Vegetarisch koken
Uit onderzoek en consumentenfeedback blijkt volgens Ochama dat een groeiende groep consumenten een sterke behoefte heeft aan plant-based producten. Bijna 30% van de Europeanen wil zijn consumptie van plantaardige vervangers van zuivel- en vleesproducten aanzienlijk verhogen. Voor Nederland geldt dat nog meer. Ons land telt het hoogste percentage flexitariërs van Europa[1]: 42%. CBS-onderzoek wijst uit dat ruim een derde van de Nederlanders zegt vaker vegetarisch te koken dan twee jaar geleden. Daarbij eten Nederlanders van alle Europeanen de meeste vleesvervangers en besteden zij het meeste geld aan plantaardige varianten. Bijna de helft van de flexitariërs (45%) zegt de huidige keuze aan plant-based producten in de supermarkt nu echter te beperkt te vinden. De meestal veel hogere prijs is vaak een belangrijke belemmering[2] om voor deze milieuvriendelijkere categorie te kiezen.

Voldoen aan de klantbehoefte
Bieden van een optimale klantervaring heeft bij Ochama naar eigen zeggen de hoogste prioriteit. Daarom bekijkt de disruptieve retailer continu hoe hij zijn productaanbod zo goed mogelijk kan afstemmen op de vraag. Kayee Tjahjadi-Lam, Chief Marketing Officer bij Ochama: 'Het zit in ons DNA om een innovatieve en geld besparende winkelervaring te bieden. Toen we vorige maand onze derde en vierde winkel openden[3], beloofden we dat we ons assortiment zouden blijven uitbreiden op basis van de behoeften van onze klanten. Daarom bieden wij nu meteen al flink meer plant-based producten aan en zullen we ook dit deel van ons assortiment de komende tijd verder blijven verbreden. We willen niet dat de verkoopprijs voor consumenten een barrière vormt om een bewuste keuze te maken. Daarom brengen we plantaardige producten nu naar hetzelfde prijsniveau als dat van vlees- en zuivelproducten bij supermarkten.'

'De consument profiteert mee'
Ochama noemt zich 'de retailer bij uitstek die deze radicale stap op het gebied van prijs kan zetten': De innovatieve winkelketen is bijna volledig geautomatiseerd. Door gebruik te maken van onder meer hightech robots en geavanceerd supply chain management werkt de omnichannel retailer zeer efficiënt. Guust van den Eijnden, Category & Sourcing Director bij Ochama: 'Hierdoor kunnen we snel voorzien in de groeiende klantbehoefte om meer plantaardig te consumeren, en dat tegen veel lagere prijzen. Zeker nu de dagelijkse boodschappen door de inflatie al enige tijd flink duurder zijn[4], vinden we het belangrijk om onze klanten te laten meeprofiteren van de kostenbesparingen die wij in onze operatie realiseren. Bovendien nemen we met minder marge genoegen bij de verkoopprijs van producten uit onze plant-based categorie. Om de keuze voor plantaardige producten voor al onze klanten steeds toegankelijker te maken, breiden we het assortiment ondertussen gestaag uit.” Members van Ochama besparen bovendien altijd nog eens 10% extra. Automatisch ontvangen ze 10% van elk aankoopbedrag, als tegoed voor volgende aankopen binnen het hele food en non-food assortiment.

Kayee Tjahjadi-Lam: 'Ochama’s missie is het creëren van een duurzamere toekomst door het heruitvinden van retail door middel van technologie en service. We hechten veel belang aan het nemen van onze verantwoordelijkheid, en het bijdragen aan een leefbare wereld voor mens, dier en klimaat. In onze one-stop shop kunnen consumenten vrijwel alles wat ze nodig hebben in één keer kopen. Dat scheelt een hoop heen en weer rijden, van winkel naar winkel, en dus een aanzienlijke hoeveelheid  CO₂-uitstoot. Ook kijken we hoe we bewuste keuzemogelijkheden makkelijker kunnen maken voor onze klanten. Zoals we dat nu met ons productaanbod en onze prijsstelling doen.'
(PvWK)

voetnoten:
[1] Onderzochte landen: Oostenrijk, Denemarken, Frankrijk, Duitsland, Italië, Nederland, Polen, Roemenië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk.
[2] Dit blijkt ook uit onderzoek van de Wageningen Universiteit.
[3] De opening van de Ochama Pickup Shop in Amsterdam (Diemen) was op 17 januari 2022 en de shop in Utrecht opende op 28 januari 2022 zijn deuren.
[4] In januari +7,6% vergeleken met een jaar eerder. Daarmee is de inflatie in Nederland hoger dan het Europees gemiddelde (+5,6%), berekende statistiekbureau Eurostat.

comments powered by Disqus