Startup TheyDo software haalt 1,7 miljoen op voor klantreismanagement en expansie VS
TheyDo, een Nederlandse startup die gebruiksvriendelijke software-oplossingen creëert voor klantreismanagement, haalt 1,7 miljoen euro op bij investeerders. Het bedrijf zet het geld in om meer engineers in dienst te nemen en hun softwareprogramma wereldwijd uit te rollen.
Die uitrol gaat beginnen in de VS. Sinds de livegang in 2020 groeit TheyDo explosief, vooral vanwege de steeds groter wordende behoefte aan data-integratie, klantinzichten en een remote manier van samenwerken, melden de oprichters. Bedrijven als Bol.com, PostNL, Jumbo en verzekeringsmaatschappij VGZ werken al met de software van TheyDo. In de VS kan TheyDo bedrijven als farmaceut Johnson & Johnson en softwarebedrijf NCR al tot hun klanten rekenen.
Bij de start van TheyDo stak investeringsmaatschappij Arches Capital bijna een half miljoen groeigeld in de startup. Met deze nieuwe kapitaalinjectie investeert Innovation Quarter het grootste aandeel in TheyDo. Ook Arches Capital investeerde opnieuw. Daarnaast stortten mede-oprichter van Sketch Pieter Omvlee, Jeroen Nieuwenhuijs van softwarebedrijf Snowflake, Ruben Meiland voormalig VP-Product bij Eventbrite, Vodafone CEO Jens Schulte-Bockum en Recruitee's COO Robbert Flipsen kapitaal voor de doorontwikkeling van het softwareprogramma van TheyDo.
Eilandjes in organisatie
Volgens Jochem van der Veer, CEO en mede-oprichter van TheyDo (foto), maakte de pandemie voor veel bedrijven pijnlijk duidelijk dat waardevolle klantinformatie op te veel verschillende plekken in de organisatie ligt en moeilijk samenkomt. 'Wie de stap maakt naar beter inzicht in klantbeleving, moet vaak óók af van afdelingen die niet samenwerken, kanalen die niet op elkaar zijn afgestemd en versnipperde data binnen de organisatie. Die eilandjes van teams en data drijven met de nieuwe thuiswerknorm door de pandemie vaak nog verder van elkaar af. Ons gebruiksvriendelijke software-product stelt mensen in staat de hele organisatie weer samen te brengen, te structureren en te managen vanuit klantreizen, de customer journeys. Zo kunnen design-, marketing- en engineering teams binnen bedrijven ook op afstand beter samenwerken, doordat ze van elkaar precies weten wat ze aan het doen zijn.'
Door big data het bos niet meer zien
In Nederland bracht TheyDo’s Journey Management Systeem bij een aantal grote spelers al orde op zaken. Zo legde het samen met het marketingteam van Bol.com de basis voor een klantreis-raamwerk en definieerde het vier verschillende personas uit de 40.000 partners die de retailer rijk is. Op die manier kwam de hele organisatie erachter wat de belangrijkste drijfveren zijn voor deze partners om producten via Bol.com te verkopen en wisten productteams sneller waar te innoveren. Ook de researchers en designers bij PostNL en Coca-Cola claimen gemiddeld een derde van hun tijd te besparen doordat ze niet voor elk project opnieuw met een leeg whiteboard moeten beginnen. Ze hebben nu alle klantreizen, die er ook vanuit andere teams al lagen, op een werkbare gestructureerde plek direct beschikbaar.
Kapitaalinjectie om overzee te gaan
Van der Veer en mede-oprichters Martin Palamarz en Charles Beaumont transformeerden TheyDo in 2019 van adviesbedrijf naar een vernuftig software-platform. Zo bouwden ze samen met een team van engineers de eerste schaalbare versie van de tool, het basisproduct. Met de recent opgehaalde kapitaalinjectie breidt TheyDo allereerst haar team en de functionaliteiten op het gebied van data-integraties uit. Zo staan integraties met onder meer data mapping en research tools zoals Qualtrics, Medallia, Google analytics, Salesforce en Dovetail klaar voor implementatie. Daarnaast wil het investeren in groei in de VS. Van der Veer: 'We zien dat de meeste enterprise organisaties in de VS al ver zijn met het meten van klantbeleving op basis van bijvoorbeeld NPS-scores of product reviews. De technologie en tools daarvoor zijn er de afgelopen jaren in rap tempo doorontwikkeld. Wat ze echter nog niet zo goed kunnen is doorgronden hoe alle customer journeys - ook bijvoorbeeld de fase voordat de klant op de koopknop drukt - eruit zien, hoe ze in een structuur van bestaande features, producten en services passen en hoe verschillende specialisten en teams er makkelijker samen aan kunnen werken. Onze nuchtere Nederlandse technologie kan deze organisaties helpen de bedrijfsdoelen aan te laten sluiten bij de klantbeleving.'
Over TheyDo
'TheyDo is een Nederlandse tech startup, opgericht door Jochem van der Veer, Martin Palamarz en Charles Beaumont in 2019. TheyDo ontwikkelt gebruiksvriendelijke software die iedereen (van designer, engineer tot marketeer) in de organisatie samen laat werken aan klantreizen, oftewel een journey management systeem. De snel groeiende technologie van TheyDo richt zich op bedrijven die de behoefte van klanten inzichtelijk willen maken en (her)structureren om daarmee interne werkprocessen op basis van klantbeleving te verbeteren. Onder andere Bol.com, Jumbo, KvK, VGZ en PostNL werken er al mee. Op dit moment zijn vijftien mensen in dienst bij TheyDo.'
(bron: TheyDo)