[onderzoek] Retailer moet klaar zijn voor metaverse

[onderzoek] Retailer moet klaar zijn voor metaverse
  • 18 maart 2022
  • Ryan Baij

In 2026 spendeert een kwart van de mensen dagelijks ten minste een uur in de metaverse, aldus recent onderzoek van Gartner. Steeds meer retailers (denk aan H&M, Walmart, Nike) zijn al aanwezig in deze digitale omgeving. De concurrentie moet nu volgen.

Het nieuwe digitale ecosysteem dat momenteel ontstaat, zorgt voor miljoenen nieuwe banen wereldwijd en een boost voor technologieën als Virtual Reality (VR) en Augmented Reality (AR). Bloomberg Intelligence schat de waarde van de metaverse over een kleine twee jaar al op 500.000 euro.

‘Consumenten verwachten van merken dat ze aan hun behoeften voldoen en er zelfs op anticiperen. Retailers moeten van hun kant nieuwe manieren vinden om op een innovatieve manier op deze vraag in te spelen, anders blijven ze achter in de concurrentiestrijd’, zegt Ronald Breedveld is Retail & CPG Director bij analytics-expert SAS. ‘Metaverse is precies het punt waar alles samenkomt met cutting-edge technologie’, voegt hij eraan toe. ‘Als iets niet naar behoren werkt, is een klant meteen vertrokken naar de concurrent. In de virtuele wereld is dat een kwestie van een paar klikken – en dat risico kun je je als retailer niet veroorloven.’

Als iets niet naar behoren werkt, is een klant meteen vertrokken naar de concurrent

De metaverse is een nieuwe wereld voor iedereen, dus ook voor de retailer. Zo vervaagt de grens tussen fysiek en digitaal. Retailers kunnen consumenten in de metaverse een geheel nieuwe ervaring bieden, die het "beste uit twee werelden" haalt. Daarnaast zal de metaverse en de nieuwste VR- en AR-technologieën bieden nieuwe economische kansen die een andere invulling zullen geven aan merkbetrokkenheid, het ontdekken van nieuwe producten en online conversie.

Een goed voorbeeld is Nikeland. Zij hebben een eigen universum gecreëerd. Door de consument in de nieuwe wereld rond te laten lopen, zal het zich hoogstwaarschijnlijk meer verbonden voelen. Omnichannel speelt daarin uiteraard een sleutelrol. Met marketingstrategieën moet je in contact komen met de consument.

Tot slot is natuurlijk van belang dat de technische ontwikkelingen worden bijgebeend door de retailers. Een belangrijk onderdeel is het in real-time vastleggen en analyseren van data door middel van AI en analytics-oplossingen. In metaverse worden acties, aankopen en beslissingen in real-time genomen en daarom is technologie vereist die het mogelijk maakt om in hetzelfde tempo te handelen.

 

comments powered by Disqus