Sterke groei mobile shopping
Online winkelen is populairder dan ooit en het aandeel van de smartphone hierbij is vorig jaar hard gestegen. Ruim eenderde van de Nederlandse consumenten geeft de voorkeur aan de mobiele telefoon als voornaamste device om op te shoppen. Dit blijkt uit nieuw onderzoek van Klarna onder meer dan 13.000 consumenten in 13 landen.
De opkomst van winkelen via de smartphone heeft het winkelgedrag van consumenten definitief veranderd. Uit het onderzoek blijkt ook dat de smartphone ook tijdens fysiek winkelen een steeds grotere rol speelt. Bij een groeiend aantal fysieke aankopen gaat hier een mobiele zoektocht aan vooraf.
Hoewel op dit moment de meerderheid van de consumenten nog de voorkeur geeft aan online winkelen op een traditionele desktop of laptop, is dit aandeel snel aan het verschuiven ten gunste van de mobiele telefoon. In totaal heeft 76% van de Nederlanders al eens een online aankoop gedaan met de mobiele telefoon.
Uit het onderzoek blijkt dat de voorkeur voor de mobiele telefoon als nummer één shopping device tussen het tweede en vierde kwartaal van 2021 flink is gestegen: van 28 naar 34 procent. De keuze voor desktops en laptops als preferred device vertoont juist een dalende trend: van 60% naar 52%. Millennials zijn de meest actieve mobiele shoppers: 48% geeft de voorkeur aan hun mobiele telefoon voor online shopping, gevolgd door 43% van Generatie Z.
De digitale evolutie betekent niet alleen dat mensen meer online winkelen. Ook online onderzoek via de mobiele telefoon, ook wel 'webrooming' genoemd, speelt een steeds belangrijkere rol tijdens het shoppen in fysieke winkels. Net als online, vergelijken consumenten in de winkel zelf ook concurrerende prijzen en aanbiedingen. In Nederland wordt voorafgaand aan het winkelen vooral massaal online onderzoek gedaan naar producten uit de categorieën ‘kleding & schoenen’, ‘elektronica’ en ‘beauty’.
Slechts 12% van de consumenten doet geen online pre-search als ze gaan shoppen voor kleding en schoenen. Bij elektronica is dit 14% en bij beauty 20%. Volgens Wilko Klaassen van Klarna, de wereldwijde dienstverlener op het gebied van bankieren, betalingen en shoppingdiensten, heeft de smartphone de manier waarop consumenten winkelen - zowel online als in fysieke winkels - drastisch veranderd.
'Mobiele telefoons zijn uitgegroeid tot één van de meest prominente middelen om mee te winkelen of om research vooraf op te doen. Productrecensies en prijsinformatie worden on the spot gecheckt om er zeker van te zijn dat consumenten het juiste product kopen. Het loont dus om consumenten te helpen om al deze informatie, van deals tot reviews en prijsinformatie, op één centrale plek aan te bieden. Niet voor niets is dat één van de uitgangspunten van de Klarna shopping app.'
Bij mobiel shoppen horen mobiele apps. Nederlanders hebben gemiddeld maar liefst 53 apps op hun telefoon staan en consumenten uit Generatie Z zelfs 66. Een deel hiervan is specifiek gericht op online shopping. Nederlandse consumenten gebruiken shopping-apps vaker dan consumenten in enig ander land. Bijna een kwart van de Nederlandse consumenten gebruikt wekelijks tussen de 6-10 shopping-apps.
Dit is het meest uitgebreide gebruik van dergelijke apps van alle onderzochte landen. Ze hebben weliswaar veel apps op hun telefoon, maar de meeste gebruikers zouden er eigenlijk een stuk minder willen. Bijna driekwart van de Nederlandse consument gebruikt het liefst maar één enkele app om te winkelen, betalen en inzicht hebben in zaken als bezorging en retouren. Eenvoud en gemak zijn hierbij de belangrijkste drijfveren.
- klantervaring
- customer experience
- customer journey
- klantbeleving
- klanttevredenheid
- klantenservice
- CX
- digitalisering
- technologie
- klantinteractie