Website optimalisatie off page & on page: dit moet je weten!
Als ondernemer zoek je enerzijds voortdurend naar mogelijkheden om de klant nog beter van dienst te zijn. Anderzijds probeer je de omzet van je organisatie te verhogen door de klantenkring uit te breiden. Off page en on page website optimalisatie hebben hier een steeds belangrijkere rol in. Consumenten vergelijken producten online, doen er hun aankopen en zoeken er naar reviews van andere klanten.
Wat doe jij momenteel al aan search engine optimization? Doordat SEO, de afkorting hiervan, uit een groot aantal factoren bestaat kiezen veel ondernemers voor het uitbesteden hiervan aan een online marketing bureau in Amsterdam of een andere grote stad in de buurt. Het bespaart tijd en gek genoeg, vaak ook geld!
Componenten op het gebied van off page SEO
Onder off page website optimalisatie rekent men de factoren die een gebruiker van je website niet direct merkt, wanneer deze je website bezoekt. Je kunt hierbij denken aan het opbouwen van een linkprofiel voor je website. Een linkprofiel bestaat uit externe websites, die naar de jouwe verwijzen. Des te meer van deze verwijzingen je website heeft, des te waardevoller wordt deze ook geacht door de zoekmachine. Het betekent dat een zoekmachine je website op relevante zoektermen hoger in de zoekresultaten plaatst. Bij het verzamelen van deze verwijzingen zijn er verschillende aspecten om rekening mee te houden. De externe website moet zelf ook waarde toevoegen voor bezoekers en relevant zijn voor jouw doelgroep.
On page website optimalisatie toepassen
Naast off page SEO, is ook on page website optimalisatie belangrijk. In dit geval hebben we het over zaken, die een bezoeker direct merkt bij het openen van de pagina. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van tussenkopjes, het gebruik van afbeeldingen om content te verduidelijken, enzovoorts. Ook de content zelf is een goed voorbeeld van on page website optimalisatie. Is de content relevant voor een bezoeker? Beantwoordt de content een vraag waarmee de bezoeker zit? Aangeraden wordt om regelmatig nieuwe content aan de website toe te voegen, op basis van een zoekwoordenonderzoek. Het zoekwoordenonderzoek toont je de zoekwoorden waarop jouw doelgroep veelal zoekt.
Andere relevante factoren
Er zijn nog meer aspecten om rekening mee te houden bij het optimaliseren van een website. Denk bijvoorbeeld ook aan de technische factoren. Maak je gebruik van een HTTPS-verbinding? Zijn de afbeeldingen te verkleinen, zodat de website sneller laadt? Is de content van je website ook goed leesbaar op een mobiele telefoon of tablet? Maak je gebruik van onnodige 301-redirects?
Dit artikel verschijnt op initiatief van LEQUAL | Foto door George Morina via Pexels