ACM roept op mee te denken voor bescherming online consument
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) past de Leidraad bescherming online consument aan. Dit is nodig omdat de ontwikkelingen in de digitale wereld snel gaan.
De leidraad biedt bedrijven die zich aan de regels willen houden een houvast. De ACM roept betrokkenen vanuit de praktijk op hierover mee te denken. Hierbij denkt de ACM aan online bedrijven en marketeers, designers en juridische experts die hen adviseren, maar ook consumentenorganisaties en gedragswetenschappers. Het grote doel is de consument te bescherming tegen online misleiding.
Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM: ‘Online misleiding van consumenten is een van de grote thema’s voor de ACM. De ontwikkelingen gaan snel en wij zitten er bovenop. Daarom passen wij de Leidraad bescherming online consument nu aan. Dit is belangrijk voor de bedrijven die online producten en diensten aanbieden en consumenten niet willen misleiden.’
De leidraad betreft het hele online koopproces van de consument: van de fase voor de aankoop (reclame, oriëntatie), de aankoop zelf en de fase na de aankoop (opzeggen, klacht). De vuistregels voor platforms zullen in de nieuwe versie van de leidraad worden opgenomen. De ACM wil de nieuwe versie voor het einde van 2022 publiceren.
Partijen die willen meedenken over de modernisering kunnen hun inbreng mailen naar UpdateLBOC@acm.nl. Dit kan tot 2 mei 2022.