Cloud in MKB: wel ondersteuning, (nog) niet strategisch
Het MKB onderkent op dit moment onvoldoende het volledige potentieel van de cloud. Het wordt vooral ingezet voor de basisbehoeften van een bedrijf en is vaak niet geïmplementeerd als doelstelling om groei, innovatie of concurrentievermogen te bevorderen. Dat blijkt uit onderzoek van GfK in opdracht van Amazon Web Services (AWS).
Van de Nederlandse MKB-bedrijven bevindt 85 procent zich in een proces van digitalisering. Deze transformatie is een belangrijk onderwerp voor de Nederlandse overheid, die een ambitieus initiatief heeft aangekondigd om digitalisering te versnellen.
Enorme groeikans
Middelgrote en kleine ondernemingen vormen de hoeksteen van de Nederlandse economie: hun modernisering is essentieel voor het gehele markt en vertegenwoordigt een enorme groeikans. Onderzoeksbureau GfK onderzocht MKB-bedrijven in opdracht van AWS om inzicht te krijgen in de status en uitdagingen van hun digitale transformatie.
Niet vlekkeloos
Nederlandse MKB-bedrijven omarmen het digitale tijdperk, maar de transformatie verloopt (nog) niet geheel vlekkeloos. Driekwart van de MKB'ers geeft aan dat ze bezig zijn met een digitale transitie en nog eens 10% heeft plannen daartoe in de nabije toekomst.
MKB-bedrijven zien het volledige potentieel van de cloud niet en benutten dit dus onvoldoende. Cloud computing wordt gezien als een IT-oplossing en niet als strategisch-zakelijke optie.
Clouddiensten worden voornamelijk gebruikt voor het optimaliseren van interne processen zoals documentbeheer, communicatie en financiën en nauwelijks voor het digitaliseren van zaken als klantenservice, marketing, CRM en logistiek.
Er is duidelijk ruimte voor het slimmer gebruik maken van de cloud door het MKB om meer waarde voor het bedrijf te creëren. Nu missen zij de kansen om groei te realiseren door sneller te innoveren, het concurrentievermogen te verbeteren of (internationaal) uit te breiden.