Extra regels voor influencers met half miljoen volgers
Influencers met meer dan 500.000 volgers vallen voortaan onder toezicht van het Commissariaat voor de Media. De commissie houdt in de gaten of de consument wel goed wordt ingelicht.
De influencers krijgen te maken met extra reclameregels in de Mediawet, dezelfde reclameregels als op televisie en moeten zich inschrijven bij het Commissariaat. Naast de 500.000 volgers moeten de influencers ook minimaal 24 video’s per jaar publiceren op YouTube, TikTok of Instagram, een KvK-inschrijving hebben en verdienen aan hun video's.
Voor sponsoring en productplaatsing geldt daarnaast dat een product geen overmatige aandacht meer mag krijgen in een video. Ook is productplaatsing in kinderprogramma's niet meer toegestaan. Het gebruik van de hashtags #partner of #collab verdwijnt helemaal. Bij overtreding van deze regels kunnen influencers met meer dan 500.000 volgers een boete krijgen. De influencers kunnen de regels teruglezen op influencerregels.com
Joost Bouhof, bekend van onder meer het populaire YouTube-kanaal JoostSpeeltSpellen en lid van de Commissie Influencer Marketing van branchevereniging DDMA: ‘Voor ons publiek is het heel belangrijk dat wij als influencers transparant zijn over betaalde samenwerkingen. Het aantal influencers en betaalde samenwerkingen neemt al jaren toe en de nieuwe regels helpen om die groei goed te laten verlopen. Ik ben blij dat we hier vanuit de DDMA Commissie Influencer Marketing aan hebben kunnen bijdragen. De regels passen nu goed bij het huidige influencerlandschap en geven influencers volop ruimte om mooie samenwerkingen aan te gaan.’
Naomi van der Louw, jurist bij DDMA, sluit zich daarbij aan: ‘Het is goed om te zien hoe influencermarketing zich binnen een paar jaar tot een strak gereguleerde industrie heeft ontwikkeld. Dat laat zien hoe volwassen het vakgebied er inmiddels voorstaat.’
Foto door Artem Podrez (Pexels)