Verschuiving in consumentenbestedingen door Corona
Twee jaar corona heeft een duidelijke impact gehad op de manier waarop mensen in Nederland hun geld uitgeven. Hoewel de totale creditcardbestedingen bijna terug zijn op het niveau van 2019 (-2%), is de verdeling van de uitgaven totaal veranderd. Er is met name een grote stijging te zien in de aankopen van tweedehands artikelen.
De categorie die qua creditcardbestedingen het hardst is gegroeid, is de categorie ‘financiële diensten’. Dit komt door de aankopen van cryptomunten, de uitgaven aan reizen en restaurants zijn echter nog niet terug op het oude niveau. Dit alles blijkt uit de Creditcard Facts van ICS over de periode van Q1 1999 t/m Q1 2022.
De verschuivingen in de data geven een goed beeld van de veranderde keuzes die Nederlandse consumenten maakten in de afgelopen jaren. Tweedehands artikelen doen het opvallend goed. Mensen hadden door de lockdowns meer tijd om hun huis flink aan te pakken en overbodige spullen te koop te zetten.
Cryptomunten werden ook volop gekocht in de afgelopen twee jaar. Mensen hielden geld over dat ze anders aan vakantie of horeca zouden uitgeven en hadden meer tijd om zich te verdiepen in de ins & outs rondom het handelen in crypto’s. Een derde opvallende stijger, de categorie ‘digitale diensten’, groeide met 41%. Dit komt met name door een toename van uitgaven aan streamingdiensten.
Er zijn ook categorieën die van oudsher goed presteren, maar nog niet terug zijn op hun oude niveau. We zien bijvoorbeeld dat de categorie ‘Eten & drinken’ ten opzichte van twee jaar geleden nog 17% lager presteert. Dat komt vooral door een afname in bestedingen bij restaurants, aangezien we een groot deel van januari nog in lockdown zaten.
De uitgaven daar liggen in Q1 2022, 27% lager dan in dezelfde periode in 2019. De bestedingen aan het bezorgen van eten stegen wel flink met 355%. Bij reizen zien we hetzelfde beeld met een afname van 11%. De recente creditcardbestedingen tonen echter wel het herstel van de reissector aan. De uitgaven in Q1 van dit jaar liggen +312% hoger dan in Q1 2021. Entertainment is gedaald met -9%, met name door -13% bestedingen aan film & theater.
International Card Services (ICS) introduceert dit kwartaal voor het eerst haar Creditcard Facts. Hierin worden de creditcardbestedingen in Nederland verdeeld over diverse categorieën geanalyseerd. Naast een analyse van de impact van corona in de afgelopen jaren, is ook gekeken naar de creditcardbestedingen van het eerste kwartaal van dit jaar vergeleken met dezelfde periode in 2021.
Een van de sectoren die in het afgelopen jaar de grootste verschuiving heeft doorgemaakt, is de sector reizen. De invloed van de versoepelde coronamaatregelen is hier duidelijk te zien in de uitgaven aan bijvoorbeeld tickets, hotels, huurauto’s en tol. Er is gekeken naar de ontwikkeling van de creditcarduitgaven van Nederlanders in 50 landen wereldwijd. De grootste stijger in hotelbestedingen in Q1 2022 ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder is Oostenrijk met +4.260%. Op nummer twee staat IJsland met +2380% en op de derde plek Noorwegen met +1279%.
Het mag duidelijk zijn dat de groei in uitgaven bij Oostenrijkse hotels te danken is aan Nederlanders die dit jaar weer konden terugkeren naar de Oostenrijkse skipistes en après-ski. De groeiende uitgaven bij de tolpoorten heeft ongetwijfeld ook te maken met de toename van wintersportende Nederlanders. Door de reisbeperkingen die van kracht waren naar landen buiten Europa, hebben ‘bijzondere’ bestemmingen binnen Europa – zoals IJsland en Noorwegen – mogelijk aan populariteit gewonnen. Hoewel mensen tijdens de pandemie ontdekt hebben dat Nederland een fijn vakantieland is, grijpen mensen nu alles weer open gaat de kans om de wereld in te trekken. Van alle landen groeiden hotelboekingen in Nederland het minst hard in Q1 2022.
Met de komst van corona en de snelle stijging van online shoppen, steeg ook het aandeel malafide webshops. Glenn Mac Donald, CCO van ICS: 'We hebben turbulente jaren achter de rug en dit is duidelijk te zien in onze data rondom fraude. ICS monitort doorlopend of sites mogelijk frauduleus zijn en handelt snel. Daarom hebben we in het afgelopen kwartaal zo’n 350 websites uit de lucht gehaald en bijna 5000 kaarten preventief vervangen. Bij betaling met een creditcard zorgt de aankoopbescherming- en verzekering er meestal voor dat consumenten ook bij fraudegevallen hun geld terugkrijgen.'
Hij vervolgt: 'We zien in onze data ook heel duidelijk dat de digitale transitie enorm is versneld. Mensen moesten door de lockdowns vaak wel online hun aankopen doen en dat zijn ze blijven doen. Daardoor zijn de aankopen ten opzichte van 2019 online gestegen met 34%, maar daalden de bestedingen offline met 23%. In volgende Creditcard Facts analyses gaan we zien in hoeverre offline aankopen zich nog gaan herstellen of dat de digitale transitie in bepaalde categorieën blijvend blijkt te zijn.'
- klantenservice
- klantbeleving
- shoppen
- klantervaring
- crypto
- klantgericht
- dienstverlening
- online shoppen
- creditcard
- service
- geld