Talk360 haalt 4 miljoen dollar op voor payment platform voor Afrika
De Nederlandse FinTech scale-up Talk360, heeft 4 miljoen dollar aan investering opgehaald bij diverse internationale Venture Capital en angel-investeerders. Middels deze seed-investering lanceert zij een wereldwijd uniek payment platform voor alle bedrijven die hun diensten willen aanbieden in Afrika.
Het platform ondersteunt alle lokale valuta's en 160+ betaalmethoden. Meer dan 500 miljoen Afrikanen krijgen hierdoor toegang tot betaalde digitale diensten en producten, wat tot nu toe niet mogelijk was. Gaston Aussems, angel-investeerder en voorheen CEO Mollie: ‘Afrika is één van de meest interessante groeimarkten, met een snelgroeiende middenklasse. Met 60% van de bevolking jonger dan 25 jaar ligt er een enorm potentieel voor mobiele digitale diensten. Het platform van Talk360 maakt het voor aanbieders mogelijk hun diensten over het hele continent aan te bieden en iedere consument een passende betaaloptie te bieden. Middels de bel-app heeft Talk360 al een groot aantal mensen met elkaar verbonden en levens verbetert. Vanuit mijn kennis en ervaring in de FinTech industrie, maar ook mijn passie voor Afrika, wil ik graag met het team verder bouwen aan het succes van Talk360.’
Foto: Hans Osnabrugge (links)
Hans Osnabrugge, co-founder en CEO Talk360, ziet met het nieuwe platform de missie om Afrika toegankelijker te maken in vervulling gaan: ‘Met Talk360 hebben we ervoor gezorgd dat elke Afrikaan vanuit het buitenland goedkoop naar huis kan bellen en bereikbaarder is.’, zo vertelt hij tegen CustomerFirst. ‘Het is in Afrika lastig om elkaar te bereiken, omdat de digitale infrastructuur niet zo goed is als in bijvoorbeeld Europa. Met dit nieuwe platform kunnen alle verschillende landen in Afrika, met hun verschillende valuta producten en diensten afnemen.’
Investeren in Afrika
Osnabrugge heeft een duidelijk verhaal over hoe dit platform het continent verder helpt. ‘Als Afrikanen betaalde producten en diensten afnemen, kunnen bedrijven ook meer in die landen investeren. Nu hebben ze vaak wel toegang tot gratis apps, maar is er voor bedrijven geen reden tot investeren. Met deze digitale ontwikkeling komt er dus meer beschikbaar voor de Afrikaan. Het leven moet makkelijker, toegankelijker en volwaardiger worden. Voor een paar euro in een app kan je beter onderwijs bieden (andere talen leren bijv.). Het past goed in onze idealen om deze mensen te ondersteunen. Wij investeren ook alles terug in de lokale economieën.’
Osnabrugge vervolgt: ‘Het is mooi dat een platform wat de afgelopen zes jaar uit noodzaak is gebruikt, nu gebruikt kan worden door meerdere partijen. Eén checkout omgeving met 160+ betaalmethodes. Het is goed om te zien dat er zoveel interesse was van investeerders. Voor nu gaan we dit systeem in Afrika optimaliseren en in de toekomst kunnen we dit voor andere opkomende markten, zoals bijvoorbeeld Latijns-Amerika gebruiken.