Maximaal 3 minuten wachttijd klantenservice bij nieuwe wet Spanje
Volgens een nieuwe wet in Spanje mag de klant binnenkort maximaal drie minuten in de wachtrij staan. Dit moet een einde maken aan het ‘eindeloze’ wachten voor Spanjaarden bij grote bedrijven.
Alberto Garzón, Spaanse minister van consumentenrechten kondigt vandaag aan dat de regering het wetsvoorstel heeft goedgekeurd. De nutsbedrijven krijgen het strengste pakket voor de voeten geworpen. Aanbieders van basisbehoeften moeten namelijk voortaan alle dagen en 24 uur per dag beschikbaar zijn voor hun klanten.
In andere sectoren moeten grote bedrijven (250+ werknemers of omzet boven de 50 miljoen) bereikbaar zijn tijdens kantooruren, met een gratis telefoonnummer en moeten ze binnen twee uur reageren op de klacht. Daarbij is ook de chatbot uit den boze. Er moet een echt mens aan de lijn komen.
De Spaanse minister verklaart dat de wet hoognodig is, omdat veel bedrijven ontoegankelijk zijn en slechte service bieden. Boetes kunnen oplopen tot in de tonnen. Experts denken dat het een uitdaging wordt om alle onbetaalde lijnen te financieren en het extra personeel aan te nemen, zonder dat het een grote kostenpost wordt.