IT-leiding ontevreden met B2B e-commerce oplossingen
Maar liefst negen op de tien IT-leidinggevenden hebben ten minste één frustratie over hun B2B-e-commerce-platform. Daarnaast heeft 84% problemen met de B2B e-commerce-oplossingen.
B2B e-commerce kost de IT-afdeling te veel tijd, middelen en geld. De grootste frustratie zijn onderhoudsproblemen, die meer dan 41 procent van de tijd van de IT-afdeling opslokken. Dit blijkt uit de ‘IT Leaders outlook on B2B e-commerce 22/23’. Het onderzoek wijst ook op de sleutelrol van IT-leiders bij de keuze voor een B2B e-commerce-oplossing. Slecht gekozen software heeft een negatieve impact op de business door spanningen tussen teams, potentieel orderverlies en druk op duurzame klantrelaties.
Sapio Research vroeg, in opdracht van Sana Commerce, aan IT-leiders en professionals wereldwijd naar hun ervaring met de software die juist voor verkoopkansen en -successen zou moeten zorgen. Naast de eerder genoemde cijfers noemen ook 29 procent van de IT-leiders een hoog onderhoudsniveau van het B2B e-commerce-platform als frustratie, gevolgd door tijdverspilling door het oplossen van storingen (26 procent) en gebrek aan API’s (23 procent).
IT-managers verwachten gemiddeld 37 procent van hun budget te besteden aan de integratie van nieuwe software met hun bestaande IT-landschap. En maar liefst 42 procent van de tijd van de IT-afdeling wordt opgeslokt door onderhoudsproblemen. Daarnaast lopen gemiddeld meer dan 188 bestellingen per maand gevaar door downtime. Op maandelijkse basis staat daardoor bijna een kwart miljoen aan online verkopen op het spel.
Veel keuzes in bedrijven worden gemaakt zonder daar de IT-afdeling bij te betrekken. Meer dan tweederde (67 procent) van de IT-leiders zegt dat hun relatie met commerciële teams is geschaad, omdat eindklanten het B2B e-commerce-platform niet zo veel gebruiken als verwacht. 42 procent van de IT-leiders is het zelfs zo zat dat ze al naar andere B2B e-commerce-oplossingen hebben gekeken.