Een klantgericht platform voor betere processen en ervaringen
Het Japanse Shimano staat bekend om haar fietsonderdelen. Het bedrijf zit midden in een transitie van 22 losse B2B-webshops naar één globaal webshopsysteem waar fietswinkels producten bestellen. Het bedrijf wil hen een consumentwaardige klantervaring geven.
Het Japanse Shimano staat bekend om hoogwaardige fietsonderdelen en hengelsportproducten. Het bedrijf zit midden in een transitie van 22 losse B2B-webshops naar één globaal webshopsysteem waar fiets- en hengelsportwinkels producten bestellen. Het bedrijf wil hen een consumentwaardige klantervaring gaan bieden.
Shimano is ruim honderd jaar geleden opgericht in de stad Sakai, bolwerk van de Japanse staalindustrie. Het familiebedrijf is gespecialiseerd in het produceren van materialen en onderdelen voor fietsen en hengelsport. Tegenwoordig heeft Shimano meer dan vijftig bedrijfslocaties in meer dan dertig landen wereldwijd.
MyShimano is het online verkoopplatform; retailers bestellen er Shimano-producten en artikelen van merken die Shimano distribueert. De webshop dient ook als elektronische catalogus en naslagwerk voor productdocumentatie. Door corona en het openen van steeds meer verkoopkantoren, nam het gebruik van MyShimano flink toe in 2021 en 2022. Dat legde een sluimerende uitdaging bloot, vertelt Bea van den Hof van Shimano Europe. 'Tot dan toe onderhielden alle verkoopregio’s hun eigen webshop, maar door het toegenomen gebruik en alsmaar uitdijende assortiment werd dat steeds lastiger. Daarom wilden we alle gefragmenteerde B2B-webshops combineren in één stabiel en toekomstbestendig systeem.'
Shimano startte een wereldwijd project om de B2B-webshops samen te brengen op een centraal platform dat beter te onderhouden en uit te breiden is. Van den Hof: 'Shimano Europe denkt mee over de inrichting. De reden daarvoor is dat wij in Europa al ervaring hebben met complexe webshops voor meerdere landen, talen en valuta. Daarnaast willen we de complexiteit van ons e-commercelandschap verkleinen om een naadloze en transparante klantreis te bieden.'
- digitalisering
- dienstverlening
- klantbeleving
- customer service
- B2B
- customer experience
- Shimano
- klantervaring