Vijf tips voor het bereiken van Generatie Z
Generatie Z is de eerste generatie die zich geen leven meer zonder internet kan voorstellen. Onder deze generatie vallen de jongeren geboren tussen 1995 en 2010. Deze generatie is opgegroeid met de telefoon en tablet in de hand, wat ze echte digital natives maakt.
Tip 1: Neem een standpunt in, in sociale kwesties
In plaats van verstrikt te raken in goedkope prijzen en deals, houdt Gen Z, meer dan welke andere generatie dan ook, rekening met de ethiek van het merk en zijn standpunt over sociale kwesties.
De manier waarop een merk sociale verantwoordelijkheid benadert, heeft een echte impact op gen Z-aankoopbeslissingen. Met name raciale rechtvaardigheid; LGBTQ en genderongelijkheid en klimaatverandering vinden zij belangrijk.
Tip 2: Regel de gegevensprivacy en -beveiliging goed
Als de eerste generatie geboren in een op technologie gebaseerde wereld, hebben zij de realiteit van een digitale ruimte meer gezien dan welke andere generatie dan ook. Gegevensbeveiliging en veiligheid zijn top of mind.
Gen Z-aankoopbeslissingen worden sterk beïnvloed door het feit of ze een bedrijf al dan niet kunnen vertrouwen met hun gegevens. Breng als marketeer gegevensprivacy over aan deze generatie en neem niet zomaar aan dat zij dit niet belangrijk vinden.
Tip 3: Richt je op de juiste social media kanalen
Richt je je als marketeer op generatie Z? Dan wil je weten op welke social media kanalen je je het beste kunt richten. Op nummer 1 staat nog altijd Instagram, gevolgd door YouTube. TikTok staat op nummer 3.
Generatie Z zit graag op TikTok (aantrekkelijke content, kortere aandachtsspanne en drukke schema’s) maar men koopt er niet graag, onder meer vanwege de zorg om gegevensprivacy.
Tip 4: Maak authentieke content
Voordat generatie Z een aankoop doet via sociale media, moeten ze het gevoel krijgen dat ze het product zelf hebben gevonden. Ze willen zich niet gedwongen voelen tot een beslissing, vooral niet als het afkomstig is van een duidelijke advertentie waar ze zich niet mee kunnen identificeren.
Om Gen Z te overtuigen, moeten merken prioriteit geven aan het maken van vermakelijke content die authentiek aanvoelt om hun aandacht te trekken. En dat kan prima via TikTok of andere videoformaten. Deze generatie hecht veel waarde aan een gevoel van autonomie en keuzevrijheid.
Tip 5: Zet in op influencers
Wil je verkopen aan generatie Z? Zet dan influencers in die zich ook in deze generatie bevinden, van hen nemen zij eerder iets aan, met hen voelen zij zich verbonden.
Sociale media en online communities zijn veranderd in onze moderne versie van mond-tot-mondreclame. Hun aanbevelingen hebben meer invloed dan die van vrienden en familie.