Klanten niet tijdig geïnformeerd door energiebedrijven

Klanten niet tijdig geïnformeerd door energiebedrijven
  • 30 september 2022
  • Ryan Baij

Energiebedrijven die hun klanten niet op tijd op de hoogte hebben gesteld van de nieuwe prijzen, krijgen een boete. Dat meldt de ACM, autoriteit consument & markt.

De tariefstijging geldt bij veel bedrijven vanaf 1 oktober. Volgens de wet moeten de energiebedrijven dat echter 30 dagen eerder al bij de klant hebben aangegeven. In veel gevallen blijkt dat niet zo te zijn.

Essent, Eneco en Vattenfall hebben al aangegeven gehoor te geven aan de oproep van de ACM. BIj Essent gaat de verhoging pas in vanaf 7 november, Vattenfall kiest voor verhoging van het tarief 30 dagen na informeren op ieder moment wat na 1 oktober valt.

Het is niet de eerste keer dat de ACM de energiesector tot de orde roept. Eerder al werd Budget Thuis beboet voor onduidelijkheid en afgelopen juni heeft de ACM eveneens opgeroepen tot duidelijk van de energiesector richting de klant. In juni ging het om de BTW-verlaging, waar de klant niet altijd wat van terug zag.

comments powered by Disqus