Bestelzuil: goed voor CX, personeel én kostenreductie
De horecasector kampt met hoge kosten en een nijpend personeelstekort. Ondernemers zijn op zoek naar mogelijke kostenbesparingen en het aantrekken van nieuw personeel. De bestelzuil is geen onbekend fenomeen in de sector en kan juist nu een van de oplossingen zijn.
Waar de bestelzuil inmiddels bij grote fastfood-ketens gemeengoed is geworden, duiken ze ook steeds vaker op bij cafetaria’s en andere horecazaken met selfservice of afhaal. De zuil zorgt immers voor een extra verkooppunt zonder dat daar extra personeel voor nodig is. Met meer dan 112.000 open vacatures scoort de horeca het hoogste van alle branches, waardoor verdere automatisering onvermijdelijk lijkt.
'Wij werken sinds dit seizoen met QR bestellen en bestelzuilen en kunnen daardoor met de helft van het personeel toch het paviljoen op volle kracht benutten', zegt Richard Groot van Deining aan Zee in Castricum. 'Het systeem biedt een totaaloplossing waarbij alles samenkomt, overzichtelijk blijft én perfect samenwerkt.'
Gasten bestellen en betalen door een QR-code op het strand te scannen en af te rekenen via iDEAL of Apple Pay. Als de bestelling klaar is, ontvangen ze een bericht om deze af te halen. Klanten die hun telefoon niet bij zich hebben óf niet willen gebruiken, kunnen terecht bij een bestelzuil.
'Het bestelsysteem is verder geïnnoveerd', vertelt Gerard Brouwer van fabrikant Scanfie. 'Voor de klant en zijn beleving betekent dit vooral gemak en een flinke vermindering van de wachttijd. Het personeel is vooral bezig met het bereiden van eten en drinken en kan hierdoor de piekmomenten veel beter opvangen.'