Consument gaat toch vol voor Black Friday koopjes
Alle onderzoeken wezen uit dat de Nederlandse consument minder zou besteden tijdens Black Friday, met als redenen duurzaamheid en economische crisis. Niets bleek minder waar.
Op Black Friday zelf piekte het aantal creditcardtransacties, met maar liefst 13 procent. De totale bestedingen tijdens Black Week zijn – mede als gevolg van de hoge inflatie - met ruim 30 procent toegenomen. Ten tijde van een historisch laag consumentenvertrouwen, een dalende koopkracht en een mogelijke recessie in het vooruitzicht gingen veel Nederlanders toch massaal op zoek naar aanbiedingen, blijkt uit transactiedata van ICS, marktleider in het uitgeven van creditcards in Nederland.
Dit jaar is 69 procent van de creditcardaankopen online gedaan; in 2021 was dit 72 procent. Desalniettemin groeide het aantal aankopen in fysieke winkels met 26 procent ten opzichte van vorig jaar, terwijl de online aankopen met 7 procent toenamen. Steeds meer Nederlanders kijken hierbij ook over de grenzen. Slechts 32 procent van de online bestellingen die met een creditcard zijn geplaatst, vonden dit jaar plaats bij een webshop met Nederland als thuisbasis. Vorig jaar was dit 36 procent.
David Compier, commercieel directeur van ICS duidt deze ontwikkeling: 'Online shoppen in het buitenland wint ook dit jaar aan populariteit. Het doen van veilige betalingen is hierdoor extra belangrijk; dit geldt overigens óók voor Nederlandse webshops. In de drukke decembermaand - waarin enorm veel cadeautjes worden gekocht - is dit voor veel mensen een prettige gedachte. Ondanks de weerstand onder zowel retailers als consumenten, die aangeven uit commerciële of principiële overwegingen niet deel te nemen aan Black Friday, zijn ook dit jaar weer alle records gebroken. In tijden waarin veel consumenten minder te besteden hebben, lijken veel van hen te willen profiteren nu veel producten tijdelijk sterk in prijs zijn verlaagd.'
Tijdens Black Week komen veruit de meeste aankopen voor rekening van Gen X (41 tot 56 jaar ), gevolgd Millennials (25 tot 40 jaar). Opvallend is dat de aankopen bij Nederlandse webshops met 6 procent zijn afgenomen, terwijl in Europa juist sprake was van een toename (+9 procent).