Tweederde consumenten laat zich influencen
Twee op de drie Nederlandse consumenten laat zich tijdens inkopen beïnvloeden door influencers. In totaal wordt er landelijk per jaar 850 miljoen euro gespendeerd aan door influencers aangeprezen producten en diensten.
Dat blijkt uit onderzoek van mediabedrijf Storyboard. Uit internationale data blijkt dat deze industrie jaarlijks met 30% groeit. In Nederland ondervroeg Storyboard meer dan duizend consumenten over de mate waarop hun media- en koopgedrag wordt beïnvloed door influencers.
Drie op de vier (75%) van de generatie Z (18-25 jaar) volgt een influencer op social media. Martijn de Kemp, founder van Storyboard en voorzitter van de DDMA Commissie Influencer Marketing vertelt dat onderbuikgevoel vaak de boventoon heeft in deze industrie. ‘Om die reden hebben we ruim twee jaar geleden onderzoeksproduct SIA. (kort voor Scientific Influencer Analysis) geïntroduceerd. Hiermee stellen we adverteerders in staat om belangrijke beslissingen zoals de keuze voor influencers, concepten en het effect van een campagne door consumentenonderzoek te laten valideren. Het idee voor een marktbreed onderzoek naar influencer marketing in Nederland is geboren vanuit onze ambitie om niet alleen onze klanten, maar de gehele branche te versnellen en te professionaliseren.’
Foto: Pexels Artam Podrez