Consument bereid tot betaling voor retourneren
Meer consumenten dan ooit zijn bereid te betalen voor het retourneren van producten die ze online hebben besteld. Een kwart van de klanten vind het niet erg dat deze kosten aan hen worden doorberekend.
Dit blijkt uit een onderzoek van Sendcloud. Zij gingen dit onderzoeken naar aanleiding van de aankondiging van grote retails als H&M en Zara, die besloten om deze kosten niet meer zelf voor hun rekening te nemen.
Het is volgens Sendcloud 'een belangrijk kantelpunt, want maarliefst 85 procent van de consumenten zegt regelmatig een aankoop te retourneren. Nog eens 4 op de 5 consumenten (84%) zegt bijna altijd eerst de retourvoorwaarden te checken alvorens tot een bestelling over te gaan en twee derde (63%) beweert zelfs een bestelling te staken wanneer duidelijke retourinformatie ontbreekt.'
Duurzaamheid
Hoewel retouren voor veel klanten een heikel punt zijn, begrijpen consumenten over het algemeen dat gratis retourneren op de lange termijn niet houdbaar is. De meerderheid (59%) van de ondervraagden is van mening dat retouren slecht zijn van het milieu. Waar vorig jaar nog zo’n 71 procent aangaf vaker te bestellen wanneer retourneren gratis is, daalde dat dit jaar al naar 65 procent.
'Sinds de aankondiging van Zara om retourkosten in rekening te brengen, lijkt het einde van het gratis tijdperk nabiij,' zegt Rob van den Heuvel, CEO en Co-founder van Sendcloud. 'Weliswaar is betaald retourneren voor veel consumenten nog even wennen, ons onderzoek toont aan dat veel online shoppers best bereid zijn ervoor te betalen. Voorwaarde is wel dat het retourbeleid transparant is en retourneren eenvoudig kan. Daar valt voor veel retailers nog wat winst te betalen, hoewel dat met een retourportaal zoals die van Sendcloud eenvoudig ondervangen kan worden.'