Duitse etiketten in Nederland verboden volgens Warenwetbesluit
Bij Picnic kan de consument bij sommige producten kiezen voor een goedkoper alternatief uit Duitsland. Zelfde product, ander etiket. Dat mag niet volgens de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit.
De verplichte voedselinformatie en de vermeldingen op de etikettering moeten in het Nederlands op het etiket staan als een levensmiddel in Nederland wordt verkocht. Dat is zo vastgelegd in het Warenwetbesluit. Dit geldt voor de plek waar het product moet worden verkocht en op het product zelf.
Michiel Muller, CEO van Picnic vindt het onzin, zo zegt hij tegen RTL Nieuws: 'Dit is meer een politiek probleem dan een voedselveiligheidprobleem. De Nederlandse consument draait daarvoor op. Er is geen consument die het etiket van een fles cola gaat lezen.
Picnic lanceerde eerder het 'op reis voor de beste prijs' principe. Daar wordt bijvoorbeeld een potje Hak Appelmoes aangeboden voor een lagere prijs, maar wel met een Duits etiket. Voor de rest is het product precies hetzelfde. Volgens Picnic verzet het zich hiermee tegen de macht van de fabrikant, die in ieder land een eigen prijs bepaald.