Duurzaamheid voor people, planet en progress
De TUI Group presenteerde zijn duurzaamheidsprogramma met een duidelijk commitment om tegen 2030 de omschreven doelstellingen te halen. De missie is duidelijk: de ecologische voetafdruk van TUI aanzienlijk verkleinen.
Het programma voor duurzame ontwikkeling steunt op 3 pijlers: People, Planet, Progress. 'We bevinden ons in een decennium van duurzame transformatie - voor TUI en de toeristische sector als geheel. We willen het toerisme versterken en verder ontwikkelen als wereldwijde motor van welvaart en ontwikkeling. Duurzaamheid is voor mij persoonlijk en voor TUI een topprioriteit. We hebben in het verleden bewezen dat we de expertise en de juiste aanpak hebben om toerisme duurzamer te maken. Daarom zien wij duurzaamheid niet als een bedreiging maar als een kans. We willen ons laten leiden door de nieuwste klimaatwetenschap en daarom werken we samen met het Science Based Targets initiatief', vetelt Sebastian Ebel van TUI Group.
Doel is om de positieve sociaal-economische impact van het toerisme voor de lokale bevolking op de vakantiebestemmingen te maximaliseren. Hiervoor zal TUI Group in 2024 jaarlijks 10 miljoen euro inzamelen via haar stichting, de TUI Care Foundation. Dit geld zal worden gebruikt om de opleiding van jongeren te verbeteren, de natuurlijke omgeving van de bestemmingen te behouden en lokale gemeenschappen vooruit te helpen.
De belangrijkste pijler van het duurzaamheidsprogramma is de reductie van de uitstoot binnen alle activiteiten van de groep. Hiervoor werd een plan opgesteld met een ambitieuze doelstelling ten opzichte van referentiejaar 2019. TUI verplicht zich om dit doel tegen 2030 te bereiken bij zowel de luchtvaartmaatschappijen, de TUI-hotels als de TUI-cruiseschepen. Daarnaast beoogt TUI om uiterlijk in 2050 ‘Net-Zero-emission’ te bereiken voor het hele bedrijf en voor de toeleveringsketen.
Om de transformatie naar duurzaam toerisme te versnellen past TUI een onafhankelijk label toe als keurmerk voor hotels die aan de duurzaamheidscertificeringsstrategie voldoen. Sinds 2015 zijn er al 54 miljoen vakanties doorgebracht in gecertificeerde duurzame hotels. Ook op het gebied van de excursies op de bestemming is er verandering aan de gang. TUI was het eerste bedrijf in de sector dat wereldwijde duurzaamheidsnormen toepaste in zijn excursie-aanbod.