Lage limiet beperkt financiële schade oplichting
ING start een campagne om particuliere klanten bewust te maken het daglimiet in de app te wijzigen naar een bedrag dat bij hen past. In de tweede week van februari wordt de standaard limiet verlaagd naar €2000. Zo wordt het oplichters moeilijker gemaakt grote financiële schade aan te richten.
'ING neemt vele maatregelen voor onze klanten om fraude te voorkomen', vertelt Adine Wempe van ING Nederland. 'Wij willen onze klanten ook bewust maken van de mogelijkheden om zichzelf te beschermen tegen fraude. Een van de mogelijkheden is het instellen van een zo laag mogelijke daglimiet. Uit klantonderzoek blijkt dat klanten de huidige standaard een hoge daglimiet vinden, maar dat ze deze limiet toch ook niet zelf lager zetten. Met deze campagne willen we de klant aansporen bewust met de limiet om te gaan.'
Voor klanten blijft het mogelijk om zelf de daglimiet in de app aan te passen naar een bedrag dat bij hen past tot maximaal €50.000. Bij een verhoging van de limiet in de app gaat de nieuwe limiet 4 uur na de bevestiging in. Dat kan helaas niet sneller, ook niet via de klantenservice of een ING-kantoor. Deze wachttijd bij een limietverhoging is ingevoerd om telefonische oplichting en bankhelpdeskfraude te voorkomen. Een verlaging van de limiet gaat wèl direct in.
Helaas komt het nog steeds voor dat klanten slachtoffer worden van bankhelpdeskfraude. Dit is een vorm van fraude, waarbij de klant met een babbeltruc wordt opgelicht. Een klant wordt - soms ’s avonds laat - gebeld door een crimineel die zich voordoet als een medewerker van een bank en doet alsof het telefoongesprek zeer urgent is.
De oplichters weten de slachtoffers uiteindelijk zo te misleiden dat zij geld overmaken naar een zogenaamde veilige rekening. De crimineel haalt het slachtoffer bovendien vaak over om de daglimiet te verhogen om een grotere overboeking te kunnen doen. ING adviseert klanten om direct op te hangen en bij twijfel contact op te nemen met de ING Alarmlijn.